Sari la conținut
News Alert

BUSINESS CLUB | Nivelul economiei, într-o halbă de bere

Spre deosebire de apă, energie și mâncare, berea face parte din consumul secundar. Și, în mod paradoxal, acest lucru o face un indicator economic demn de luat în seamă. Nu e un produs de bază, nu răspunde unei nevoi primare și e cumpărată doar dacă oamenii au mai rămas cu niște bani după ce și-au acoperit celelalte necesităţi. Când economia merge, oamenii de rând își permit astfel de cheltuieli, când vine recesiunea, berea cumpărată pentru acasă, ieșirile în baruri și restaurante devin brusc un lux.

În 2008, ultimul an de boom economic, în România se consumau o sută de litri de bere pe cap de locuitor. În următorii șase ani de criză și post-criză, consumul s-a prăbușit cu un sfert. Iar tendinţele de consum s-au schimbat cu totul. Anul trecut, berea la draft, care se bea doar în baruri şi restaurante, a însemnat doar 3,5% din piaţă.

În același timp, mai bine de jumătate din vânzările totale au mers către berea la PET, cea în cantităţi mari şi ambalaj de plastic pe care consumatorul o ia de la supermarket și o bea în faţa televizorului. În urmă cu 10 ani, PET-ul nu era nici măcar un sfert din piaţă, iar din magazine, oamenii cumpărau doar jumătate din cantitatea totală de bere. Acum, opt din 10 beri cumpărate în România sunt luate din magazin și nu de la terasă.

Tot în halbele de bere se citește și stagnarea economică a Europei.

Țările membre ale Uniunii au ieșit cu greu din criză și niciuna nu a avut o revenire spectaculoasă sau măcar solidă. Oamenii de rând au simţit-o pe propria piele. Salariile nu s-au mărit semnificativ, iar nivelul de trai stă pe loc. Banii cu care rămân după cumpărături, chirie și facturi sunt de la lună la lună cam aceiași. Astfel că de ani de zile vânzările de bere nu înregistrează creșteri demne de luat în seamă. Pe aceeași traiectorie au mers și Statele Unite.

În Japonia, vânzările de bere tot scad de zece ani - e ţara despre care economiștii spun că a trecut prin decenii pierdute, cu creșteri economice firave alternate cu ani de recesiune.

În Asia, însă, Japonia e excepţia de la regulă. Institutul de cercetare de piaţă BMI Research estimează că în Japonia consumul de bere va scădea în continuare în vreme ce ţările în curs de dezvoltare vor înregistra creșteri ale acestui indicator.

Chinezii și thailandezii vor cumpăra cu aproximativ 22% mai multă bere în 2019 decât au cumpărat anul trecut, arată rapoartele institutului. Acestea sunt naţiunile unde salariile chiar cresc, distribuţia avuţiei se face tot mai bine, iar populaţia e destul de tânără. Berea devine astfel un indicator al expansiunii și al distribuţiei de venituri în economie.

Deja printre cele 10 mărci de bere cu cele mai mari volume din lume, patru sunt din China.

Citiți și:

Câinii și nunțile ca alternativă la PIB. Indicatori informali ai mersului economiei
Etichete: criza , business club , bere , video , consum bere , bere halbă , bere pet , indicatori informali economie

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale