Sari la conținut

BUSINESS CLUB. Ce a „pescuit” statul la Mangalia și cât îl costă în realitate

Statul şi a atins scopul - ajunge proprietarul unui şantier naval, aşa cum mult îşi dorea. Şi e o realizare cu un cost zero. Nu plăteşte un euro pentru a ajunge acţionarul majoritar al şantierului naval Mangalia. Nu plăteşte acum, pentru că factura va fi totuşi mare, mai încolo, şi probabil că responsabilii noştri chiar nu s-au gândit la tot tabloul. Dar să o luăm încet.

Statul s-a înteles cu grupul olandez Damen, cel care deja bătuse palma cu Daewoo pentru a cumpăra 51% din şantierul din Mangalia. Doar că pe parcurs, statul român, care avea un drept de preempţiune la care a renunţat, s-a răzgândit şi a anunţat că vrea să cumpere. Toată afacerea între coreeni şi olandezi risca să cadă şi angajaţii de la Mangalia au ieşit la protest, chiar joi au pichetat sediul Ministerului Economiei.

Oamenii au ieşit în stradă pentru că voiau să fie preluaţi de Damen, iar statul a răvăşit cu totul apele. Pentru ei e un exemplu modul în care merge şantierul de la Galaţi, deţinut tot de grupul olandez. Însă la negocieri, Damen a acceptat să cedeze 2% din pachetul preluat de la Daewoo către statul român, un stat care are deja 49% şi astfel devine majoritar.

Într-un comunicat transmis după încheierea discuţiilor, ministrul economiei este citat cu o declaraţie pompoasă: „Din calitatea de acţionar majoritar putem să protejăm eficient interesele statului român şi putem să protejăm inclusiv forţa de muncă înalt calificată de la şantierul naval”, spune Dănuţ Andruşcă.

Cu tot respectul pentru oamenii care lucrează acolo... statul nostru s-a trezit târziu, iar forţa de muncă românească înalt calificată în domeniu trebuie căutată pe şantierele navale din Germania, Olanda, Anglia.

Statul pozează în marele câştigător, dar grupul olandez, chiar şi prin această cedare a controlului, pare a fi cel care a câștigat.

Toată această înţelegere este făcută cu un scop - contractul pentru cele patru corvete, în valoare de 1,6 miliarde de euro, şi modernizarea fregatelor. Programul ar urma să se desfăşoare între 2020 şi 2024 şi au fost mai multe firme interesate. Fincantieri a venit cu o ofertă care presupunea o colaborare cu statul la Mangalia şi preluarea managementului.

Damen stabilise pentru pachetul de 51% de acţiuni deţinut de Daewoo un preţ de 26 de milioane de euro, mult sub suma vehiculată la început, una care mergea până la 80 de milioane de euro. Cedează doi la sută din acţiuni, cam un milion de euro, dacă ar fi să ne raportăm la preţul plătit şi primeşte o comandă care îi asigură activitatea pentru câţiva ani.

La Mangalia se poate face corpul navei, dar echiparea corvetelor va veni din alte surse. Iar Damen este cea care are know-how sau furnizori.

Statul e mândru de calitatea de acţionar majoritar şi de faptul că va avea control asupra contractului de înzestrare, iar o parte din bani i se va întoarce. Însă mai e la Mangalia o chestiune care nu trebuie neglijată. Datoria de 1,2 miliarde de dolari. Aia nu dispare, noii acţionari o vor prelua, iar statul e majoritar. Cea mai mare parte a sumei este către creditori din Coreea de Sud. Ar trebui să se muncească mult la Mangalia ca să fie scoşi banii care să acopere muntele ăla de datorie. Dar hei, e grija statului de-acum! El e acţionarul majoritar...

Citiți și: Premieră după Revoluție. Statul devine acționar majoritar la Şantierul Naval Mangalia