Sari la conținut

BERD ne împrumută 300 milioane euro pentru metroul spre Otopeni

Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) a lua decizia finală în ceea ce priveşte alocarea unei sume de circa 300 milioane de euro pentru magistrala de metrou M6, care va lega Bucureştiul de aeroportul Henri Coandă.

La finalul lunii decembrie, ministrul Transporturilor, Felix Stroe, a anunţat că BERD va finanţa cu 300 de milioane euro realizarea liniei de metrou M6, care va lega Bucureştiul de aeroportul Henri Coandă, proiectul de 1,391 miliarde euro având finanţarea asigurată după ce Comisia Europeană a acceptat cererea de finanţare.

”Astăzi, reprezentanţii BERD-ului ne-au dat o veste foarte bună, că au luat decizia finală la Londra pentru alocarea a 300 de milioane de euro pentru magistrala de metrou M6”, a afirmat Stroe luni.

Alt împrumut de peste 300 milioane euro, pierdut

Proiectul a trezit în trecut și interesul japonezilor carfe ne-au oferit posibilitatea unui important împrumut, pierdut însă.

La data de 10 martie 2010, Guvernul României a contractat cu Banca Japoniei de cooperare (JICA) un împrumut în valoare de 41,87 milioane yeni (aproximativ 370 milioane euro la cursul curent de la acel moment) dedicat exclusiv proiectului magistralei 6 de metrou. Partea română nu a folosit banii și ca urmare acest împrumut a fost pierdut.

Proiectul magistralei de metrou mai este conteestabil din două puncte de vedere. Traseul ales va face ca o persoană care vrea să ajungă în centrul Capitalei să fie nevoită să schimbe metroul de 2-3 ori. Proiectul are o valoare uriașă.

Banii care vor fi cheltuiți ar fi fost economisiți și ar fi putut folosi la alte proiecte importante dacă în loc de o linie completă de metrou ar fi fost construit un terminal de cale ferată în incinta Aeroportului Otopeni și o linie ferată modernizată între acesta și gara Balotești până unde ajunge în prezent rețeaua. Capitale ale unor țări precum Austria, respectiv Viena, se bazează pe legături feroviare între aeroporturi și centrul capitalei, iar calitatea serviciilor de transport oferite rămâne una superioară.

Foto: CAT, trenul care leagă centrul Vienei de aeroport. Capitala Austriei nu are linie de metrou spre aeroport