Ioan Rus a prezentat noul Masterplan de transporturi: mai puține autostrăzi, mai multe drumuri expres

Santier autostrada Sibiu-Orastie - Mediafax Foto-Ovidiu Dumitru Matiu-1

Planul prezentat Comisiei Europene arată că România are nevoie de finanţare pentru doar 656 de kilometri de autostrăzi, adică de 3 ori mai puţin decât anunţase anul trecut, fostul ministru al transporturilor Dan Şova. Ministerul Transporturilor a decis să taie din proiectele pentru autostrăzi şi să le transforme în drumuri expres. Este cazul şosele Piteşti - Sibiu, despre care şeful Transporturilor nu ştie excat cât va costa şi nici când va fi gata.

Reporter: Cât de exacte sunt cifrele de cost?

Ioan Rus: Sunt estimative.

Reporter: De ce nu există termene de realizare pentru proiecte?

Ioan Rus: Pentru că nu face parte, e un document strategic.

Nici şoseaua de mare viteză Bucureşti - Alexandria, care ar fi urmat să treacă prin fieful lui Liviu Dragnea, nu se va mai construi, iar în locul ei va fi un drum expres până la Craiova. Ca autostrăzi, au fost păstrate doar Sibiu-Braşov-Ploieşti, Braşov-Bacău sau Piteşti-Craiova. Iar asta în condiţiile în care pentru multe dintre tronsoanele de autostradă transformate în drum expres sunt în pregătire licitaţii pentru studiile de fezabilitate.

Compania Dacia, unul dintre cei mai mari exportatori ai României, cere în continuare autostradă între fabrica de la Piteşti şi Sibiu, pentru a evita timpul pierdut pe Valea Oltului.

„Imaginaţi-vă că toţi timpii suplimentari necesari transportului la intrare şi la ieşire înseamnă costuri, asta înseamnă că noi ajungem la clientul final cu un preţ mai mare decât al concurenţei din aceeaşi familie, de exemplu din Maroc sau din Turcia”, argumentează Constantin Stroe, vicepreşedintele Dacia-Renault.

În 1969 ieşea de pe poarta fabricii din Piteşti prima maşină Dacia. În ultimii 15 ani, investitorii francezi au lansat 17 modele noi. În tot acest timp a rezistat însă o singură problemă: lipsa unei autostrăzi cu care compania să exporte mai ulor toate aceste maşini

Nici partenerii de guvernare ai cabinetului Ponta nu sunt de acord cu măsura strategie a ministerului Transporturilor.

„Mi se pare un proiect esenţial, la care Guvernul nu ar trebui să renunţe sub nicio formă, de a construi autostrada de la Piteşti la Sibiu”, declară Călin Popescu Tăriceanu, preşedintele Senatului.

În acest moment, în România nu există niciun drum expres. Acestea sunt mai ieftine faţă de autostrăzi, nu au bandă de urgenţă şi au limita de viteză la 120 de kilometri la oră în zona de câmpie. Ministrul Ioan Rus spune că în timp, aceste drumuri expres ar putea fi transformate în autostrăzi. 

Planul prezentat deja Comisiei Europene arată modul în care vor fi cheltuite cele 10 miliarde de euro, bani europeni, până în 2020. România are nevoie de aproape 650 km de autostrăzi, adică de trei ori mai puţin decât anunţase anul trecut, fostul ministru Dan Şova. Până în 2030, cel puţin pe hârtie, ar urma să se facă 2.200 km de drum expres.

„Uitându-mă cu atenție pe cifrele care fundamentează acest masterplan, avem posibilitatea să vorbim despre autostrăzi, cum vorbim de altfel de vrei 20 de ani, să mai vorbim încă un număr de ani sau să ne apucăm chiar să facem la prețuri mult mai mici. Nu vom reuși ca la fiecare prin poartă să-i treacă o autostradă. La prezent trebuie să ne raportăm extrem de clar la posibilitățile pe care le avem. Posibilitățile noastre nu vor fi infinit mari în perioada următoare, ci vor fi cu constrangeri legate de bugetarea din partea Comisiei Europene și legate de capacitatea bugetului României de a finanța aceste lucruri. Pitești-Sibiu se califică conform masterplanului la regim de drum expres. București-Alexandria-Craiova nu se califică”, a declarat Ioan Rus, ministrul Transporturilor, în fața comisiilor de specalitate.

Mai puțină cale ferată

Pe lângă autostrăzi, România trebuie să-şi pună la punct atât sistemul feroviar, cât şi pe cel aerian.

În comisiile reunite pentru Transport ale Parlamentului, ministrul Ioan Rus a mai prezentat strategia de dezvoltare a infrastructurii românești până în 2030. Acest document ar trebuie să ghideze în următorii 16 ani investițiile în infrastructură, autostrăzi, căi ferate, domeniul naval sau cel aerian.

În ceea ce privește infrastructura feroviară, ministrul spunea că este necesară o reducere a rețelei de cale ferată deoarece nu ne permitem să întreținem actuala rețea de cale ferată.

În domeniul aerian, ministrul a mai spus că doar două aeroporturi sunr rentabile, din București și din Cluj, și depășesc 1 milion de pasageri.

La transportul rutier, autostrada Pitești-Sibiu s-a transformat în drum expres, diferența dintre cele două fiind că drumul expres are o viteză de circulație impusă mai mică decât autostrada și nu are benzi de siguranță. Drumul expres Pitești-Sibiu ar fi cu 30% mai ieftin de construit decât în regim de autostradă.

Pentru realizarea celor 656 de kilometri de autostradă pe care vrea Ministerul Transporturilor să-i asfalteze până în 2030 ar fi nevoie de aproape 6,5 miliarde de euro.

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica de confidenţialitate