Hot water challenge, o nouă modă îngrijorătoare printre adolescenți

Data publicării:
apa fiarta

„Hot water challenge” (provocarea apei fierbinți) a făcut zilele trecute încă o victimă în Statele Unite. După „ice bucket challenge”, această nouă provocare - ce se răspândește îngrijorător din cauza rețelelor de socializare - se situează la extrema cealaltă: constă în a vărsa apă fiartă pe prieteni când nu se așteaptă sau chiar pe propriul corp. 

Zilele trecute, o mamă din Pennsylvania a recurs la Facebook pentru a transmite un avertisment dur celorlalți părinți despre consecințele oribile ale acestei noi mode ce se răspândește printre adolescenți. Femeia a avut un adevărat șoc când fiul ei în vârstă de 12 ani s-a întors acasă, după ce rămăsese să doarmă peste noapte la niște prieteni. Băiatul i-a povestit că prietenii lui au așteptat să adoarmă și i-au turnat o cană cu apă fierbinte pe gât, în timp ce dormea. S-a ales cu arsuri de gradul al doilea. Femeia a publicat pe rețeaua de socializare fotografii cu arsurile băiatului ei, pentru a-i avertiza pe ceilalți părinți despre nebunia acestui obicei care se răspândește printre adolescenții din America.

Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media

Cel e mai grav e că imaginile care surprind aceste momente oribile apar adesea pe YouTube. O simplă căutare cu „hot water challenage” dă mii de rezultate, iar imaginile sunt de multe ori șocante și greu de privit.

Nebunia a început prin august, dar se răspândește rapid. Arsuri, bășici, piele rănită și chiar orbire. Tinerii inconștienți își pun sănătatea în pericol de dragul unei provocări stupide.

Nicolas, un tânăr american din Arkansas, s-a ales cu arsuri de gradul al doilea la sfârșitul lunii august. Ca și în cazul băiatului de 12 ani de zilele trecute, din Pennsylvania, prietenii au aruncat pe el cu apă fiartă în timp ce dormea. „A fost cea mai rea durere din viața mea”, a povestit apoi Nicolas. 

Și mai grav este că o fetiță de 8 ani din Florida a murit, la începutul lui august, din cauza acestei provocări. Verișoara ei i-a propus să bea apă fierbinte. Esofagul și tubul digestiv al fetiței au fost complet arse. Dusă de urgență la spital, n-a supraviețuit rănilor. 

Zece zile mai târziu, o altă copilă, de 11 ani, a fost trezită de prietenele ei care i-au aruncat apă fiartă pe față. Grav rănită la nivelul umerilor și al feței, doctorii nu erau siguri că victima își va mai putea păstra vederea. 

Influența rețelelor sociale

Fenomenul nu este, totuși, nou. Filmulețe cu această provocare datează încă din 2012 pe YouTube, însă pericolul este amplificat în ultima vreme de puterea și influența tot mai mare pe care o au rețelele sociale asupra tinerilor. Cel mai adesea, sunt copii și adolescenți care cad victime. De ce? Pentru că au nevoie de recunoaștere, au nevoie să se simtă „populari”, explică psihologii. 

Iar „hot water challenge” nu este un caz izolat. Sunt și alte „jocuri”, adesea periculoase, care proliferează pe net. Cel mai cunoscut exemplu este, probabil, „balena albastră”.

Pentru tineri este o modalitate de a ieși în evidență, indiferent de consecințele actelor lor. Unii doar se prefac, dar cum scopul este de a posta pe rețelele sociale, este posibil ca dintr-un milion de persoane care văd filmulețul, zece chiar să pună în practică provocarea. 

Pregătirea „scenei” pare indispensabilă, pentru că ideea este să ai cât mai multe „like”-uri, iar pentru a reuși asta, trebuie să fie ceva spectaculos. Orice mijloace sunt permise. Mulți se filmează în timp ce se pregătesc să ia o altă persoană prin surprindere stropind-o cu apă fiartă. Persoanele trezite sau luate prin surprindere de „dușul” cu apă fierbinte au, evident, reacții impresionante.

Mass-media au alertat în legătură cu acest fenomen periculos. În afară de Statele Unite, s-au înregistrat cazuri și în Brazilia, Spania, Franța. În Franța, de pildă, chiar pompierii au transmis o avertizare pe contul lor de Twitter.

Copiii par să nu țină cont de pericolul care îi pândește atunci când văd că oamenii se uită la aceste filmulețe, ba unii mai și râd. Apoi, a face ceva interzis este o tentație aproape irezistibilă în cazul adolescenților, care încearcă să-și afirme identitatea contestând autoritatea. Există, totodată, și o psihologie de amplificare a „grozăviei”: dacă X s-a opărit la mâini, atunci eu îmi pot opări tot brațul!
Și, evident, cu cât adulții avertizează mai mult, cu atât mai mult le sunt ignorate sfaturile. La adolescență, când se iese din copilărie, mitul adulților „super-eroi” se prăbușește. Adolescenții deschid ochii către realitățile care îi înconjoară, iar această nouă percepție provoacă un sentiment de revoltă în cazul unora. Pentru a-și transmite mesajul în acest sens, nu țin cont de ceea ce spun adulții și adesea se pun în pericol, explică psihologii mecanismul din spatele „hot water challenge”.

Ce să facă părinții în această situație? Psihologii spun că trebuie să aprecieze foarte bine spiritul critic al copilului lor adolescent. La cel mai mic semn că ar fi entuziasmat de o provocare de genul „hot water challenge” (fie și la nivelul unei simple exclamații de tipul: mamă, ce tare!), ar trebui să discute pe îndelete cu copilul lor. 

Citiți și: 

Noua senzație a internetului și pericolul din spatele ei

Jocurile morții. Cum pot fi feriți copiii

10 sfaturi pentru a vă proteja copiii de pericolele de pe internet

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate