Marii investitori se întorc în Rusia. Nu neapărat pentru profit

Data actualizării: Data publicării:
14th IAAF World Athletics Championships Moscow 2013 - Previews
MOSCOW, RUSSIA - AUGUST 06: Tourists explore Red Square in front of St. Basil's Cathedral ahead of the 14th IAAF World Athletics Championships on August 6, 2013 in Moscow, Russia. (Photo by Jamie Squire/Getty Images)

Efectele conflictului din Ucraina se risipesc pentru Rusia, care a început să atragă din nou investiţii din partea marilor companii occidentale. Deprecierea rublei a redus costurile de producţie în fabricile ruseşti pentru investitorii care fac afaceri în dolari sau euro. Pe de altă parte, aceeaşi rublă slabă înseamnă venituri mai mici pentru diviziile din Rusia ale companiilor din Vest. Totuşi, pentru moment investitorii occidentali nu se aşteaptă la profituri record. Ci mai degrabă încearcă să îşi consolideze prezenţa pe piaţa rusească în aşteptarea unor vremuri mai bune.

Sancţiunile internaţionale impuse după izbucnirea conflictului din Ucraina şi ieftinirea petrolului au şters jumătate din valoarea rublei ruseşti din 2014 până în prezent. Iniţial, această depreciere a descurajat companiile occidentale să mai investească în Rusia. Acum însă, chiar dacă situaţia geopolitică rămâne complicată, lucrurile s-au calmat suficient, cât să le permită marilor grupuri occidentale să privească partea plină a paharului.

Rubla slabă înseamnă costuri mici de producţie şi forţă de muncă ieftină. Unele estimări, citate de Bloomberg, arată că producţia de mărfuri în Rusia a ajuns să fie la fel de ieftină ca în China. De aceea, gigantul alimentar Mars îşi extinde fabricile ruseşti de gumă şi mâncare pentru animale, iar Pfizer construieşte o nouă fabrică de medicamente în Rusia. În acelaşi timp, IKEA investeşte 1,6 miliarde de dolari, iar Leroy Merlin peste două miliarde de dolari în magazine noi de mobilă, decoraţiuni interioare şi bricolaj.

Dacă sunt convertite în ruble, aceste investiţii sunt de două ori mai mari decât ar fi fost în urmă cu doi ani. Pe de altă parte, veniturile în ruble ale acestor magazine sunt la jumătatea celor de dinaintea izbucnirii conflictului din Ucraina. Însă companiile occidentale se gândesc mai mult la viitor. Deschid magazine şi fabrici în aşteptarea unei creşteri a puterii de cumpărare.

Până atunci, companiile străine din Rusia încearcă să se adapteze la condiţiile actuale din piaţă. Pentru IKEA de exemplu, scăderea vânzărilor de mobilă scumpă este compensată parţial de vânzările de veselă şi alte produse de bucătărie cumpărate de cei care nu îşi mai permit să ia atât de des cina în oraş. Alte companii au investit în producţia de alimente ale căror importuri au scăzut odată cu impunerea de embargori între Rusia şi Uniunea Europeană.

Stabilizarea cursului de schimb, chiar şi la nivelul scăzut din prezent, a dus la o creştere a consumului în Rusia, chiar dacă este în continuare sub nivelul din 2014.

Investiţiile străine în economia rusească au crescut puternic anul acesta. Au ajuns la 8,3 miliarde de dolari în primele nouă luni ale acestui an, în condiţiile în care pe întreaga durată a anului trecut nu au depăşit 6 miliarde de dolari. Totuşi, mai au mult de recuperat. În 2014, doar în prima jumătate a anului, ajunseseră la 20 de miliarde de dolari. Citaţi de Bloomberg, oficialii Camerei Americane de Comerţ din Moscova au acum speranţe mari că victoria lui Donald Trump în alegerile prezidenţiale americane din Statele Unite va calma şi mai mult apele şi va îmbunătăţi accesul investitorilor occidentali în Rusia.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri