Sari la conținut

Metoda prin care o sumă uriaşă a fost luată nejustificat din buzunarul consumatorilor de către producătorii auto

Mai mulţi producători auto sunt bănuiţi că fac parte dintr-un cartel al pieselor auto, în urma căruia costul de întreţinere al maşinilor a fost umflat artificial. Renault, Peugeot, Jaguar Land Rover, dar şi alţii, s-au ajutat de un program pentru a creşte preţurile pieselor auto. Şi-au majorat veniturile cu peste 1 miliard de dolari în ultimul deceniu, bani luaţi nejustificat din buzunarul consumatorului. Totul a fost posibil printr-un soft dezvoltat de o companie de consultanţă. Practic, o maşinărie de bani pusă la dispoziţia constructorilor auto. Oficial, se spune că scopul programului este legal. Realitatea este însă alta.

Compania care deţine softul susţine că tehnologia vândută unor mari producători din industria auto le permite acestora să-şi gestioneze virtual subansamblele. Numai că programul se foloseşte şi de algoritmi bine stabiliţi pentru ca preţul pieselor auto să nu mai fie fixat în funcţie de costurile de producţie, ci de valoarea percepută. Cu alte cuvinte, tarifele puteau fi crescute în funcţie de cât ar fi fost consumatorii dispuşi să plătească.

Prin soft s-a observat, pe baza unor analize, că majoritatea clienţilor sunt dispuşi să plătească mai mult pentru anumite componente. Au fost identificate cele mai vândute produse, aproximativ 70% dintre ele, care au suferit creşteri de preţ. În cazul a 20% dintre ele, tarifele au fost micşorate, iar la restul au rămas neschimbate. Şi cum în oferta fiecărui producător există mii de piese şi variante, este greu de demonstrat din exterior o acţiune concertată pentru umflarea artificială a pieselor.

Din prezentările oferite de compania Accenture, cea care a vândut acest program mai multor producători, reiese că scopul era creşterea marjelor de profit pe sectorul pieselor de schimb. În 2013, reprezentanţii companiei le explicau celor de la BMW că softul lor a condus, în cazul altor constructori, la o creştere a preţurilor, în medie, cu 15 procente. În medie, marjele de profit la vânzarea unui autoturism sunt de 10%, mult sub la mărcile de volum. La piesele auto câştigul pot fi împins spre 90%. Dar aceste sfaturi erau diferite. Altor producători precum Peugeot-Citroen, Honda şi Volvo li s-a recomandat, după analizarea ofertelor din acel moment, ca preţul anumitor piese auto ar putea fi chiar dublate. Japonezilor de la Mitsubishi li s-a sugerat, de asemenea, să crească preţul stemei argintii cu peste 500% - de la 14 euro la peste 87 de euro. Nu se ştie dacă producătorul a acţionat în consecinţă, dar analiştii au observat că divizia de componente auto a constructorului este extrem de profitabilă.

Nu înseamnă însă că toţi producătorii care au aflat despre aceste oportuntăţi au şi cumpărat tehnologia prezentată, pentru că nimeni nu prea vrea să discute la acest momet. Din documentele analizate de Reuters reiese că Renault, Peugeot Citroen şi Jaguar Land Rover au achiziţionat acest program, iar dintre aceştia, Jaguar Land Rover a admis că încă îl foloseşte, dar în scopuri perfect legale. Restul producătorilor refuză să comenteze.

Producătorii au fost acuzaţi mereu că profita de competiţia slabă din acest domeniu şi împing preţurile cât pot de mult. Iar programul denumit Partner ar fi încercat să menţină acest trend prin identificarea acelor produse care puteau fi scumpite făăr ca aceste majorări de preţuri să fie urmate de reacţii negative şi de critici din partea asociaţiilor care monitorizează tarifele. Softul a căutat metode prin care umflarea artificială a tarifelor să treacă, de fapt, neobservată. Documentele prezentate acum de presă şi care ridică suspiciuni de posibile înţelegeri anticoncurenţiale fac paşrte şi dintr-un dosar cercetat de Curtea Comercială de la Paris. Cazul e deschis după o plângere făcută de inventatorul softului - cel care l-a vândut companiei Accenture. Acesta susţine însă că firma îl foloseşte acum în alte scopuri decât cel pentru care a fost dezvoltat iniţial şi, tocmai, din acest motiv a atras atenţia asupra acestor practici.

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale