Descoperire fără precedent făcută de astronomii care caută apă în spațiu

Data publicării:
planeta care orbiteaza in jurul unei stele
Astronomii care folosesc telescopul spațial Hubble au detectat molecule de apă în atmosfera unei exoplanete mici. Foto: NASA

Astronomii care folosesc telescopul spațial Hubble au detectat molecule de apă în atmosfera unei exoplanete mici și fierbinți, aflată la 97 de ani lumină de Pământ, relatează CNN.

Planeta, numită GJ 9827d, are aproximativ de două ori diametrul Pământului și este cea mai mică exoplanetă găsită care are vapori de apă în atmosfera sa, potrivit unui nou studiu.

Apa este esențială pentru viață, așa cum o știm, dar este puțin probabil ca acea planeta să găzduiască orice tip de viață din cauza temperaturilor foarte ridicate.

Astronomii nu au descoperit încă pe deplin adevărata natură a atmosferei acestei lumi neobișnuite, dar revelația deschide calea pentru investigații ulterioare. Aceasta, în condițiile în care oamenii de știință încearcă să înțeleagă originile planetelor aflate dincolo de sistemul nostru solar.

Descoperirile au apărut într-un raport publicat joi în The Astrophysical Journal Letters.

„Apa pe o planetă atât de mică este o descoperire de referință”, a spus coautorul studiului, Laura Kreidberg, director general al departamentului de fizica atmosferică a exoplanetelor de la Institutul Max Planck pentru Astronomie din Heidelberg, Germania.

Planeta atinge temperaturi de 427 de grade Celsius, ceea ce o face o lume plină de vapori, neospitalieră, la fel de fierbinte ca Venus.

„Ar fi prima dată când putem arăta în mod direct, printr-o detecție atmosferică, că aceste planete cu atmosfere bogate în apă pot exista în jurul altor stele”, a spus coautorul studiului, Björn Benneke, profesor la Institutul Trottier pentru Cercetare de la Universitatea din Montreal.

„Acesta este un pas important către determinarea prevalenței și diversității atmosferelor pe planetele din rocă”, a adăugat el.

În prezent, echipa de cercetători nu poate spune dacă Hubble a detectat urme de vapori de apă într-o atmosferă bogată în hidrogen sau dacă planeta are o atmosferă bogată în apă.

„Programul nostru de observare, condus de investigatorul principal Ian Crossfield de la Universitatea din Lawrence, Kansas, a fost conceput special cu scopul nu numai de a detecta moleculele din atmosfera planetei, ci și de a căuta în mod specific vaporii de apă,” a declarat autorul principal al studiului, Pierre-Alexis Roy, doctorand la Institutul Trottier de la Universitatea din Montreal.

„Orice rezultat va fi interesant, indiferent dacă vaporii de apă sunt dominanți sau e doar un procentaj minuscul într-o atmosferă dominată de hidrogen”, a adăugat el.

Misiunea Kepler a NASA a descoperit inițial planeta care orbitează o stea pitică roșie din constelația Peștilor în 2017. Exoplaneta completează o orbită în jurul stelei gazdă la fiecare 6,2 zile.

Astronomii au observat GJ 9827d în timpul a 11 tranzite, sau momente în care planeta a trecut prin fața stelei sale, timp de trei ani. Lumina stelelor care filtrează prin atmosfera planetei i-a ajutat pe astronomi să măsoare semnătura moleculelor de apă.

„Până acum, nu am fost capabili să detectăm direct atmosfera unei planete atât de mici. La un moment dat, pe măsură ce studiem planete mai mici, trebuie să existe o tranziție în care nu mai există hidrogen pe aceste lumi mici și au atmosfere mai asemănătoare cu Venus, care este dominată de dioxid de carbon,” a spus Benneke.