Descoperirea care „antrenează” sistemul imunitar să atace cancerul și să se vindece

Data actualizării: Data publicării:
cancer, celule canceroase
Celule canceroase. FOTO: Guliver/ Getty Images

Pacienți cu cancer netratabil au fost introduși într-un test clinic în care sistemul lor imunitar a fost reproiectat pentru a ataca tumorile, relatează BBC.

Studiul experimental a implicat doar 16 pacienți, dar a fost numit un „salt înainte” și o demonstrație „puternică” a potențialului unei astfel de tehnologii.

Fiecare pacient a avut un tratament personalizat, dezvoltat doar pentru el, care a vizat punctele slabe specifice ale tumorii lor. Este totuși prea devreme pentru a evalua pe deplin eficacitatea terapiei, care este este costisitoare și consumatoare de timp.

Tratamentul se concentrează pe celulele T din sistemul imunitar, care patrulează prin organism și inspectează alte celule pentru a detecta probleme.

Ele folosesc proteine - numite receptori - pentru a adulmeca eficient semnele de infecție sau celulele deviante care au devenit canceroase.

Totuși, cancerul pot fi greu de detectat pentru celulele T. Un virus este net diferit de corpul uman, dar tumorile sunt mai subtile, deoarece sunt o versiune coruptă a propriilor noastre celule.

Ideea terapiei este de a crește performanța acestor celule T care depistează cancerul. Trebuie să fie adaptată fiecărui pacient, deoarece fiecare tumoră este unică.

Transformarea celulelor T într-o formă care poate vâna cancerul necesită o manipulare genetică, atât pentru a elimina instrucțiunile genetice pentru construirea vechilor receptori, cât și pentru a le oferi instrucțiuni pentru cei noi.

A fost posibilă datorită progreselor extraordinare ale tehnologiei de editare genetică Crispr, care acționează ca o pereche de foarfece moleculare - permițând oamenilor de știință să manipuleze cu ușurință ADN-ul. Cercetătorii care au dezvoltat Crispr au câștigat Premiul Nobel pentru Chimie în 2020.

Studiul a implicat persoane cu cancer de colon, de sân sau pulmonar care nu au răspuns la alte tratamente și a fost conceput pentru a testa siguranța și fezabilitatea noii tehnologii.

Boala a continuat să se agraveze la 11 pacienți, dar s-a stabilizat la ceilalți cinci. Cu toate acestea, va fi nevoie de studii mai ample pentru a determina doza corectă și cât de eficientă este cu adevărat.

„Acesta este un salt înainte în dezvoltarea unui tratament personalizat pentru cancer”, a spus dr. Antoni Ribas, unul dintre cercetătorii de la Universitatea din California, Los Angeles, care a testat abordarea dezvoltată de compania Pact Pharma.

Rezultatele au fost prezentate la o reuniune a Societății pentru Imunoterapie a Cancerului și publicate simultan în revista Nature.

Dr. Manel Juan, șeful serviciului de imunologie de la Spitalul Clinic din Barcelona, a spus că a fost „o muncă extraordinară” și „fără îndoială una dintre cele mai avansate în domeniu”.

„Se deschide ușa pentru utilizarea acestei abordări personalizate în multe tipuri de cancer și, potențial, în multe alte boli”, a adăugat el.

Dr. Astero Klampatsa, de la Institutul de Cercetare a Cancerului din Londra, a spus că studiul este „important”, dar a avertizat că „timpul, forța de muncă și cheltuielile necesare” sunt „uriașe”.