Sari la conținut

O româncă din Arad, în echipa fizicienilor recompensați cu Nobel în 2017

Există o contribuție românească la Nobelul pentru Fizică din acest an. O tânără din România face parte din echipa - uriașă - care a lucrat la observarea undelor gravitaţionale.

Anamaria Effler a plecat în Statele Unite imediat după terminarea liceului. Acum, tânără arădeancă Anamaria Effler face parte din proiectul LIGO, care a reușit observarea undelor gravitaționale. Acest proiect este unul de colaborare și implică peste 1.000 de cercetători din mai mult de 20 de ţări. Pionierii sunt Rainer Weiss şi Kip S. Thorne, împreună cu Barry C. Barish. Marţi Comitetul Nobel de la Stockholm i-a declarat pe cei trei savanți câștigătorii premiului Nobel pentru Fizică 2017.

Anamaria Effler are 33 de ani și s-a născut în Arad. Studiile le-a terminat la cea mai prestigioasă instituție de învățământ din Arad, Colegiul „Moise Nicoară", fiind parte a unei generații de elită care a absolvit în anul 2003.

Imediat după terminarea liceului, Anamaria a primit burse de la mai multe universități din străinătate, tânăra alegând CalTech (California Institute of Technology), un institut asemănător cu celebrul MIT (Massachusetts Institute of Technology). CalTech este un institut de elită, axat exclusiv pe domeniul științelor.

De 10 ani, tânăra lucrează în cadrul acestui proiect. De doi ani, de când a terminat doctoratul este chiar angajată la LIGO.

Lucrează la observatorul laser al Universitatatii Tehnice din California, care observă şi studiază undele gravitaţionale, iar tânăra îi este recunoscătoare profesorului ei de fizică din liceu, despre care spune că i-a influenţat cariera. La rândul lui, dascălul, de la Colegiul „Moise Nicoară", are numai cuvinte de laudă despre fosta lui elevă.

„Muncă, perseverenţă, încredere în forţele proprii. Nu am avut nicio problemă. Problema era ambiţia ei şi dorinţa ei de a face totul perfect. A muncit, performanţele la care a ajuns se datorează ambiţiei, muncii ei, mereu voia să lucreze mai mult şi mă bucur foarte mult pentru ea că s-a realizat în acest domeniu”, a declarat pentru Digi24 profesorul Branco Arsenov, dezvăluind secretul reușitei elevei sale.

Citiți și:  Cine sunt laureații de origine română ai PREMIULUI NOBEL?

Premiul Nobel pentru Literatură în 2017, acordat scriitorului Kazuo Ishiguro