Posibilă descoperire revoluționară la NASA. Cercetătorii spun că ar putea începe să producă oxigen pe planeta Marte

Silueta unui astronaut pe Marte.
Silueta unui astronaut pe Marte. Ilustrație: Getty Images

Cercetătorii de la NASA spun că au descoperit o metodă posibilă de a produce oxigen pe planeta Marte, relatează CNN.

Agenția spațială americană are printre planurile sale trimiterea unui echipaj uman pe Planeta Roșie cândva în anii 2030, însă una dintre cele mai mari dificultăți care vor fi întâmpinate de o misiune atât de ambițioasă este transportul oxigenului în cantități suficiente pentru durata întregii misiuni. În prezent, nu este posibil un astfel de transport.

Felul în care NASA plănuiește să rezolve această problemă este chiar mai ambițios decât călătoria și misiunea în sine – cu ajutorul unui sistem nou, aflat în testare pe rover-ul Perseverence de pe Marte, cercetătorii speră că vor putea transforma dioxid de carbon în oxigen chiar pe Planeta Roșie, eliminând, astfel, nevoia de a transporta cantități mari de pe Pământ.

Pe Marte, 96% din compoziția atmosferei este dioxid de carbon, în timp ce doar 0,13% este oxigen. Sistemul MOXIE (Mars Oxygen in Situ Resource Utilization Experiment) ar produce oxigen asemeni unui copac – preia dioxidul de carbon cu o pompă și îl transformă în oxigen printr-un proces electrochimic.

În primă instanță, NASA va testa felul în care actualul echipament MOXIE de pe Marte, de dimensiunea unui toaster, funcționează și cât de eficient este în a produce oxigen. Lecțiile învățate vor fi aplicate pentru dezvoltarea unui sistem mai complex pentru viitoarea măsură.

Experimentul va ajuta, de asemenea, și la gestionarea altor factori care ar putea afecta procesul – furtunile de nisip sau temperatura dioxidului de carbon sau radiația ale cărei niveluri sunt mult mai ridicate pe Planeta Roșie.

Un sistem final MOXIE ar putea fi de dimensiunea unui cuptor de bucătărie și ar cântări în jur de 1000 de kilograme.

Editor : Adrian Dumitru