Sari la conținut

Dragoș Stanca: Datele sunt noul petrol al lumii noastre. E nevoie de educație media

Facebook are un moment dificil, poate cel mai dificil moment de la lansarea platformei și până acum, iar compania s-ar putea să-și ia măsuri dure, avertizează Dragoș Stanca, managing partner la „ThinkDigital Romania”.  În fapt, tot scandalul recent în care a fost implicată rețeaua de socializare dovedește că datele au căpătat o valoare la fel de mare cum avea petrolul în urmă cu ceva ani. Ce putem face, cum ne putem apăra în fața pericolului de a ne fi sustrase date personale? Răspunsul e unul singur: e nevoie de educație media, încă din școală, spune Dragoș Stanca.

 

Dragoș Stanca a comentat la Digi24 cel mai nou scandal în care este implicată compania Facebook, cel în care datele a zeci de milioane de utilizatori ai rețelei sociale, extrase nelegal, au fost folosite în campania electorală a lui Donald Trump.

Din punct de vedere al comunicării și al strategiei de „PR crisis”, Mark Zuckerberg și Facebook nu au făcut pașii corecți și se văd consecințele, consideră Dragoș Stanca. Totuși, nu va fi o lovitură fatală pentru Facebook, dar este cu siguranță un moment dificil, adaugă specialistul.

De ce există interes pentru datele personale

Ce fel de date personale sunt interesante pentru cei care „culeg” astfel de informații? Îi interesează unde m-am născut, ce fel de școală am făcut? Evident, spune Dragoș Stanca, pentru că există anumite modele pe care lucrăm atunci când elaborăm o strategie de comunicare online, care țin cont chiar și de momentul zilei. De pildă, o aceeași persoană poate fi într-o dispoziție mentală deschisă către informații de business sau către știri foarte serioase dimineața, iar seara poate să fie într-un bar și atunci poate să fie mai dispusă să vadă o reclamă la o bere sau la un spectacol. Toate aceste date, pentru oamenii de marketing, sunt importante pentru constituirea audiențelor relevante pentru clienții care doresc să își transmită mesajele.

Discursul de vânzări poate să conțină și mici exagerări, dar marketingul se bazează foarte mult pe culegerea de date și pe o „granularitate” cât mai accentuată în felul în care reușim să identificăm un individ interesat de cumpărarea unui anumit produs, spune Dragoș Stanca, managing partner la „ThinkDigital Romania”

„Ce e nou, spune Dragoș Stanca, este faptul că Facebook a dus asta la nivel de artă. Și Google, și alți playeri globali majori, cum e Amazon în Statele Unite, practic, prin tehnicile pe care le-au dezvoltat, au ajuns la niște granularități foarte, foarte fine. Putem să avem informații despre cine urmează să aibă un copil sau cine a avut un copil și așa mai departe și multe alte detalii care pot fi considerate delicate. Acum, scandalul s-a născut prin faptul că Facebook este într-un fel supus unui atac din partea mai multor playeri, mai multor jucători comerciali, care încearcă într-un fel să fure aceste date din platformă și apoi să le revândă în scopuri, iată, malefice. Un sistem care a fost gândit pentru a găsi cel mai interesat om de un anumit tip de telefon poate fi folosit la fel de bine pentru cineva care, nu știu, are de pildă o problemă cu o minoritate etnică sau religioasă”, a explicat Dragoș Stanca la Digi24.

Dezvăluirile care s-au făcut în acest scandat arată că a fost trecută o limită. „Cei de la Cambridge Analytica recunosc că nu doar prelucrează aceste date pe care le culeg din Facebook cu diverse aplicații. Poate ați văzut și dvs pe newsfeed diverse aplicații care îți spun cu ce actori o să semeni sau toate aceste teste psihologice. De fapt, toate aceste date se adună undeva, ies din Facebook și pot fi apoi folosite în scopuri pe care nu le cunoaștem - pot fi comerciale, pot fi politice, pot fi manipulative. Iar ceea ce a făcut Cambridge Analytica - și este foarte grav, dacă se confirmă - nu s-a oprit aici. Au fabricat știri false, au înscenat lucruri pe care apoi le-au viralizat folosind toate aceste tool-uri gândite altfel de programatorii de la Facebook pentru a putea să vândă scutece sau alte bunuri”, spune Dragoș Stanca.

Noul petrol

Foarte multe companii din acest domeniu, care pretind că pot manipula curente de opinie, care pretind că pot să genereze și uneori chiar reușesc să genereze rezultate favorabile (sau defavorabile), au împrumutat din zona comercială și apoi au dus în zona politică aceste tehnici. Metodele prin care aceste date de profilare se obțin pot fi etice sau mai puțin etice. Cambridge Analytica a folosit în scop neetic, imoral, culegerea de date, folosind tot felul de aplicații care aveau un alt scop, de fapt, arată Dragoș Stanca. Temerile pe care oamenii le-au exprimat în acele aplicații de tip test psihologic au fost folosite apoi pentru a crea campanii de conținut, campanii publicitare, folosind această breșă în sistema Facebook. Iar Facebook este fapt acuzat că a permis asta și nu și-a luat suficiente măsuri de securitate ca să împiedice acest lucru.

Este în mod evident un asalt permanent asupra oricărui site, oricărei platforme, pentru a se încerca extragerea acestor date. Se spune că data e noul petrol și asta se întâmplă și pe bursă, în America. Fostele companii, care dețineau cea mai mare capitalizare bursieră acum 10-20 de ani,  erau mai ales din domeniul energie-petrol. Acum, top 5 este deținut de companiile din tehnologie, care fac foarte mulți bani. Google a depășit 100 de miliarde de dolari. Este o industrie fabuloasă și sunt, evident, escroci care încearcă să profite de acest ecosistem, atrage atenția expertul în comunicare.

Din punct de vedere business și politic, Facebook are un moment dificil, poate cel mai dificil moment, de fapt, de la lansarea platformei și până acum.

De unde începe pericolul?

„Suntem într-o lume în care se culeg date despre noi în permanență. Mergem pe stradă, suntem monitorizați de diverse camere video, folosim aplicații, aplicația știe în orice moment în care...E foarte greu... Ține de o educație generală vizavi de modul în care tehnologia ne schimbă viața, modul în care datele sunt folosite și e decizia noastră, de cetățeni informați - cei care găsesc răgaz să se informeze - să-și ia măsurile pe care le consideră de cuviință: să folosească telefonul doar pentru apeluri și să taie accesul la date tuturor aplicațiilor, să nu folosească anumite aplicații, să navigheze pe internet dintr-un mod incognito window, care nu-i colectează datele legate de ce site-uri vizitează, ce secțiuni vizitează, ce texte citește și așa mai departe. Toate aceste lucruri se pot implementa cu condiția să avem astfel de discuții,  să existe o educație media care, după părerea mea, ar trebui făcută încă din școală, pentru că poluarea minții cu astfel de informații false și cu toată nebunia care se întâmplă acum nu este cu nimic mai puțin periculoasă decât polarea aerului, a apei sau a mâncării pe care o îngurgităm în fiecare zi”, spune Dragoș Stanca. Sănătatea noastră mentală și bunul mers al democrației țin foarte mult și de modul în care ne culegem informațiile și ne formăm opiniile, adaugă el.

Dacă am profil în care datele personale sunt văzute numai de prietenii mei, sunt în siguranță? Nu neapărat, avertizează Dragoș Stanca. Dacă unul dintre prietenii dvs participă la o astfel de aplicație și apoi există tehnici numite look alike audiences în care practic, pe baza profilului dvs, se cam determină și care sunt preferințele prietenilor pe care îi aveți, se pot extrage date și de la acei prieteni. Sigur, odată cu intrarea în Europa, în mai, a GDPR-ului, va fi mult mai greu pentru companiile care nu acționează etic în acest domeniu să-și facă treaba, a menționat Dragoș Stanca.

Citiți și: Securitatea informațiilor. Ce înseamnă GDPR și cum ne afectează

Pericolul nu va trece, însă, subliniază Dragoș Stanca. Facebook s-ar putea să-și ia niște măsuri foarte dure, Google la fel, dar există o „pădure” de site-uri, de aplicații, de jocuri, care au în spate oameni care poate se uită la niște mii de euro pe care îi pot primi de la un astfel de data manager, care dorește să extragă sau să obțină alte date pe care să le folosească cine știe cum după aceea. 

Soluțiile? Educație, atenție, să ne informăm despre pericolele ce pot fi generate de lipsa de informații în acest domeniu. Treptat, lucrurile vor merge spre bine, crede Dragoș Stanca. Și încheie optimist: „Să nu uităm că internetul este totuși foarte tânăr, primul smartphone a apărut acum 10-12 ani, încă suntem în adolescența timpurie a marketingului digital și a modului în care ne pot fi influențate viețile de acest nou fenomen global. Deci, vom trăi, vom vedea, vom învăța. Și eu sper că la un moment dat se va ajunge la soluții care să ne facă să nu mai fim exploatați fără a avea cunoștința de cauză”.

Citiți și:  Spioni, mită şi prostituate. Metodele folosite de Cambridge Analytica pentru a manipula alegerile

Cine este omul de la care a pornit scandalul legat de datele Facebook

Pierderi uriașe pentru Zuckerberg după scandalul datelor sustrase

Date „scăpate” printre degete de Facebook. Val de anchete în SUA și Europa

50 de milioane de utilizatori de Facebook, spionați pentru Donald Trump

Lovitură pentru firma de analiză care a lucrat pentru Donald Trump în campania electorală

Când inteligența artificială câștigă alegerile

Etichete: dragos stanca , campanie trump , scandalul facebook , scandalul cambridge analytica , date sustrase facebook , dragos stanca digi24 , thinkdigital romania

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale