Sari la conținut

STUDIU. Ce îi creștea pe figură, în urmă cu 28.000 de ani, Omului de Cro-Magnon

Celebrul Om de Cro-Magnon are acum un chip, marcat de prezenţa a numeroşi noduli benigni, dintre care unul pe frunte. Potrivit unei echipe de cercetători francezi condusă de medicul Philippe Charlier, el suferea de o maladie genetică, relatează AFP vineri, citată de Agerpres.

Descoperit în 1868 într-o grotă de la Eyzies, departamentul Dordogne, scheletul Omului de Cro-Magnon 1 este cel al unui individ mascul din specia Homo Sapiens, care datează din urmă cu circa 28.000 de ani.

Cu prilejul a 150 de ani de la descoperirea sa, fosila, al cărei craniu este conservat la Musée de l'Homme din Paris, a fost reexaminată de medicul legist şi şi antropologul Philippe Charlier şi de alţi cercetători, printre care paleoantropologul Antoine Balzeau.

La finalul acestor cercetări, „am făcut o propunere de diagnostic: el suferea de neurofibromatoză de tipul 1", a declarat pentru AFP Philippe Charlier.

Această boală genetică duce la apariţia unor tumori benigne ale nervilor periferici, atât superficiale cât şi mai mari, numite neurofibroame, precum şi la formarea de pete pe piele.

Cercetările echipei au fost publicate vineri în revista medicală Lancet.

Echipa condusă de dr. Charlier, de la universitatea Versailles-Saint-Quentin-en-Yvelines (UVSQ), a efectuat asupra Omului de Cro-Magnon o examinare antropologică şi medicală directă şi a efectuat o micro-scanare la Muzeul naţional de istorie naturală.

Ei au comparat apoi datele cu cele provenite din diverse colecţii anatomice şi patologice din Franţa, ceea ce le-a permis să propună acest diagnostic.

Craniul Omului de Cro-Magnon „prezintă o leziune la nivelul frunţii care corespunde prezenţei unui neurofibrom" care ar fi erodat osul, a precizat Philippe Charlier.

„Canalul său auditiv intern stâng era şi el deteriorat, cel mai probabil de o tumoare care a crescut", a adăugat el.

După ce au formulat această propunere de diagnostic, ei au „realizat apoi o reconstituire realistă a feţei acestui om de vârstă medie, ţinând cont de patologia sa".

Chipul conturat prezenta numeroase neurofibroame. Un mare nodul pe frunte, altele mai mici pe arcadele sprâncenelor şi câteva lângă nas şi buze. „Erau peste tot", a spus cercetătorul.

Dintr-o „prejudecată", cercetătorii au ales să-l prezinte pe acest om modern „cu o barbă abundentă".

Tărâm preistoric, la Râşnov