Exclusiv Nagy Bege Zoltan, vicepreședinte ANRE, la Interviurile Digi24.ro: Niciodată nu vom mai avea prețuri la energie ca acum doi ani

Data actualizării: Data publicării:
anre interviuri
Nagy Bege Zoltan, vicepreședinte ANRE, la Interviurile Digi24.ro

Nagy Bege Zoltan, vicepreședinte ANRE, a declarat la Interviurile Digi24.ro, că sunt peste 1 milion de facturi greșite. Acesta a explicat care sunt pașii pe care un consumator trebuie să îi urmeze dacă se află într-o astfel de situație. De asemenea, vicepreședintele ANRE a spus în ce condiții s-a putea reveni la prețuri reglementate pentru o perioadă mai lungă de timp. Acesta a mai spus însă că probabil „niciodată nu vom mai avea prețuri atât de mici cât le-am avut în urmă cu doi ani”.

Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media

Principalele declarații:

  • (Desprea declarațiile lui Rareș Bogdan care a cerut demisia conducerii ANRE) Chiar dacă numirea membrilor comitetului se face printr-un vot în Paralament, este o decizie politică. Eu nu mă consider om politic. Nu am făcut politică. Lucrez de 15 ani la ANRE, în ultimii patru ani am fost membru în comitetul de reglementare. Nu am să comentez în niciun fel declarația lui Rareș Bogdan.
  • Eu am fost chemat în ședința Coaliției pentru că sunt implicat în acest domeniu, eventual sper eu și pentru experiența pe care o am.
  • Mi-am permis să îmi exprim punctul de vedere și să vin cu argumente legale, tehnice și probabil combătând cu argumente anumite idei care s-au ridicat se pare că am deranjat.
  • Unul dintre subiecte discutate a fost reintroducerea prețurilor reglementate și încă este unul dintre subiecte. Sunt convins că nimeni nu are intenția ca pe termen lung să revenim la prețuri reglementate. Este un subiect în continuare fierbinte. Această propunere vine din mai multe părți. Cred că ar fi cazul să avem o discuție serioasă cu oameni care înțeleg acest domeniu și ce implicații are o asemenea decizie.
  • Presiunea pentru liberalizare a venit de la Comisia Europeană și cred că cel mai bine ar fi să existe o discuție cu Comisia Europeană. Să discutăm cu Comisia măsurile care sunt acceptate și din punctul lor de vedere, termenele și termenii în care se pot lua astfel de decizii.
  • În momentul în care autoritatea spune că o măsură sau alta încalcă legislația europeană se pare că nu ne crede nimeni. Poate dacă ne spune Comisia vor crede. 
  • Au fost discuții destul de aprinse în Coaliție. Faptul că cineva afirmă că trebuie să avem prețuri reglementate, noi care cunoaștem acest domeniu, ne punem niște semne de întrebare.
  • Se poate reveni la prețuri reglementate, nu sub orice formă. Pe lângă barierelele legale trebuie să ne uităm la realitățile din piață. Sunt anumite variante care se pare că ar fi cele mai avantajoase din punct de vedere al evoluției prețurilor. Totuși, și din punctul de vedere al Comisiei sunt interzise.
  • Vă dau un exemplu, înainte de 1 iulie 2020, momentul în care s-au eliminat prețurile reglementate la gaze, în baza OUG 114 s-a aplicat un plafon de preț pentru gazele naturale produse de companiile autohtone la o valoare de 68 de lei și producătorii au fost obligați să vândă către consumatorii casnici și către producătorii de energie termică livrată în sisteme centralizate. Această măsură a fost considerată de către Comisia Europeană nu numai o încălcare a unei directive, ci a tratatului de funcționare a UE, articolul care prevede libera circulație a mărfurilor
  • La energia electrică, modelul a fost puțin diferit, acolo doi producători au fost obligați prin lege să pună la dispoziția furnizorilor anumite cantități de energie electrică la prețuri stabilite de autoritate, iar noi am spus că acest preț este costul de producție plus 5% marjă de profit. 
  • Această criză în care suntem în acest moment, din august încoace, pot să spun că în mare parte a adus beneficii pentru producători. Producătorii au câștigat mai mulți bani.
  • Avem și un departament de investigație care monitorizează toate piețele en-gross din Europa și când sunt tranzacții suspecte se sesizează reglementatorii naționali. Și avem multe investigații și am dispus amenzi. Avem investigații finalizate și investigații în curs pentru manipulare de piață.
  • Din momentul în care legea s-a modificat, s-a impus ANRE ca atunci când identifică oprațiuni de manipulare, se aplică amendă un procent din cifra de afaceri. Vorbim de niște sume mari și eu mă aștept ca aceste tentative să dispară sau să scadă.
  • Despre liberalizare. Să lămurim niște termeni, pentru că mulți folosesc termenul liberalizare. Foarte multe probleme din piață se pun pe seama liberalizării. Cea ce s-a întâmplat în 2020 și 2021 nu a fost liberalizare, a fost renunțarea la prețuri reglementate. Piața s-a liberalizat în 2007, adică de 15 ani. Toți consumatorii din România, din 2007 aveau dreptul să semneze un contract concurențial.
  • Faptul că în paralel au existat prețuri reglementate oarecum a limitat concurența pentru că era foarte greu să concurezi cu aceste prețuri.
  • Treptat, începând cu 2014, la insistențele Comisiei Europene am început să liberalizăm piață.
  • Am revenit la piața reglementată prin OUG 114 în 2019. La gaze a durat un an și două luni, la energie electrică 22 de luni. 
  • România a început discuții în 2019 cu Comisia Europeană, care s-a sesizat foarte repede după apariția OUG 114 pentru că era percepută ca o încălcare a tratatului, mai ales pe partea de gaz. Și am început discuții despre cum dereglementăm.
  • Prin OUG 1 din 2020 am aflat și noi autoritatea și consumatorii și producătorii că piața se liberalizează în mai puțin de șase luni.
  • Prețurile se pot reglementa în anumite condiții, nu în orice condiții. Marea diferență de la OUG 114 și momentul de acum, pe piața de energie electrică este un regulament european aprobat în 2019 și intrat în vigoare la 1 ianuarie 2020. Acest regulament interzice oricărui stat membru să intervină în piețele en-gross. Acest regulament spune că niciun stat membru nu are voie să intervină.
  • E posibil să avem mai mult de 1 milion de facturi greșite. Deși am văzut că tot mai mulți furnizori rezolvă problemele și încep să aplice fără probleme prevederile legii, dar știm foarte clar că pe lunile noiembrie și decembrie un furnizor cu 3 milioane de clienți nu a aplicat legea.
  • Majoritatea dintre ceilalți furnizori au aplicat legea. 
  • Am verificat cei mai mari furnizori și anumite acțiuni sunt deja finalizate. Au fost aplicate amenzi în valoare de 800.000 de lei.
  • Am constatat că pe piața de energie electrică nu au aplicat acea companie cu 3 milioane de clienți. Pentru luna ianuarie nu am verificat, am făcut controlul pentru noiembrie și decembrie. Din ce știu, pe ianuarie au început să aplice.
  • Cum îți recuperezi banii dacă ai plătit în plus: Dacă am schimbat furnizorul, regulamentul spune că în maxim 42 de zile din momentul în care nu mai sunt clientul vechiului furnizor trebuie să îmi trimită o factură de decont. Dacă e cu minus, trebuie să îmi returneze banii în 5 zile. Dacă rămân la același furnizor, pot recupera banii mai repede. Cu prima factură emisă după ce s-a clarificat situația, în prima factură trebuie regularizate sumele sub 100 de lei, și în 5 zile trebuie returnate sumele peste 100 de lei.
  • Greșeli în facturare au fost, sunt și vor fi. Important, un client trebuie să știe ce are de făcut și cum să identifice problema.
  • Eu, în ultima perioadă, facturi umflate nu am văzut datorită neaplicării legii, am văzut din cauza estimărilor greșite. 
  • Important este ca un client care vede o factură anormal de mare, primul pas care trebuie făcut este să solicite lămuriri de la furnizor: prin telefon, email, poate și personal la ghișeu, deși nu recomandăm în perioadă de pandemie. Fiecare furnizor trebuie să răspundă în 15 zile lucrătoare. Anul trecut am aplicat multe amenzi pentru nerespectarea acestui termen.
  • Și mai nou, furnizorii sunt obligați dacă nu respectă acest termen de 15 zile să dea o compensare de 30 de lei.
  • Majoritatea cazurilor unde au fost greșeli în factură s-au rezolvat după ce a fost sesizat furnizorul. 
  • Cât e în lucru această solicitare, furnziorul nu are dreptul să deconecteze clientul. Dacă sesizarea durează 3 luni, nu are voie să debranșeze.
  • Dar trebuie făcută sesizarea. Dacă nu este plătită factura, și nu se face sesizarea există riscul să fie debranșat pentru că furnizorul nu știe că e o problemă cu factura.
  • În acest moment în piața de energie electrică sunt aproximativ 9 milioane de clienți dintre care peste 5 milioane au contracte concurențiale.
  • În contractele aprobate de autoritate avem următoarele termene: termen de plată de 15 zile, după care o perioadă de grație de 30 de zile în care dacă se face plata nu se percep penalități. În a 46-a zi furnizorul poate să îmi trimită un preaviz de deconectare. Dacă în această perioadă de preaviz de 20 de zile fac plata nu pot fi deconectat. În a 76-a zi de neplată pot fi deconectat.
  • Am constat că această măsură a plafonării prețurilor pare o afirmație destul de curajoasă, dar pot să spun și să afirm că în acest moment a anulat concurența. 
  • Există concurență în sensul că sunt oferte în piață la un nivel care nu este sub valoarea plafonului. 
  • Venind o perioadă mai caldă, cererea de gaz o să scadă și de obicei primăvara vine cu prețuri mai mici la gaze. Marele semn de întrebare este dacă piața de energie electrică va avea aceeași reacție.
  • Evoluția prețurilor din ultimele trei luni e mai mult pe seama creșterilor prețurilor la gaze.
  • Avem furnizori foarte comozi și le e la îndemnână să cumpere gazele din România, să transfere costurile la consumatori și dacă s-ar fi interesat de achiziții din import ar fi avut un cost cu achiziția gazelor sub ce e în acest moment.
  • E un semn bun că totuși pe piețele organizate prețurile sunt sub contractelor bilaterale. Acești producători vând gaze naturale în trei feluri: direct către consumatori, vând gaze naturale pe bursă, și contracte bilaterale.
  • Mixul energetic este unul diversificat. Când producția de energie regenerabilă e la un nivel scăzut atunci suntem obligați să importăm. Importăm pentru că este o alternativă mai ieftină.
  • Mă tem că niciodată nu vom mai avea prețuri atât de mici cât le-am avut în urmă cu doi ani. Lupta împotriva schimbărilor climatice are un preț. Și dacă vrem să mergem pe acest drum european fiecare trebuie să ne asumăm să plătim acest preț. Depinde de fiecare guvern cu ce măsuri vine pentru contracararea acestui preț.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri