Cum desfiinţa Ion Iliescu "Reconstituirea" şi pe Lucian Pintilie, în faţa lui Ceauşescu

Data actualizării: Data publicării:
ion iliescu mineriada

În 10 Februarie 1970 a avut loc o discuţie la nivelul Secretariatului Comitetului Central al PCR despre filmul lui Lucian Pintilie, Reconstituirea, la care au luat parte Nicolae Ceauşescu, Manea Mănescu, Dumitru Popescu, Vasile Patilineţ, Virgil Trofin şi Ion Iliescu. Potrivit istoricului Armand Goşu, care publică stenograma discuţiei în volumul II din Istoria comunismului din România, "Ion Iliescu a fost cel mai vehement critic al filmului". 

Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media

Mai jos, luarea de cuvânt a lui Ion Iliescu în şedinţa din 10 februarie 1970:

*Lucrul cel mai important este să se pună în practică ceea ce s-a stabilit aici, ca să existe un control riguros de la început până la sfârşit, de la concepţia însăşi asupra filmului, de la concepţia politică a regizorului şi să se dea la realizat numai filme care prezintă garanţiile din punct de vedere politic şi ideologic. 

*Eu am discutat cu Pintilie, regizorul filmului Reconstituirea. Toţi sunt nişte tipi lipsiţi de orice receptivitate la orice observaţie critică, sunt nişte oameni înfumuraţi, desconsideră orice critică şi privesc cu desconsiderare capacitatea unor activişti politici de a-şi da cu părerea asupra a ceea ce înseamnă activitatea în cinematografie.

*El a încurajat o serie de elemente într-un mod deosebit de scandalos şi a folosit un sistem de relaţii care există în cinematografia noastră. A organizat o vizionare particulară cu toţi prietenii lui şi a creat un climat că cineva împiedică apariţia unor creaţii de mare valoare, că nu sunt în stare să priceapă noul în creaţie, curajul acestui mare creator. Acest film sau vreun alt film al său nici măcar nu ridică vreo problemă serioasă ca să facă atâta paradă de curajul şi îndrăzneala lui de a aborda nu ştiu ce probleme.

*Însă există o stare de spirit foarte nocivă din acest punct de vedere şi trebuie să se stabilească nişte raporturi de muncă foarte precise, foarte clare, principială [sic!], şi oamenii să înţeleagă răspunderea care le revine şi că sunt salariaţi plătiţi de stat şi nu este numai treaba lor pentru ceea ce pledează filmul.

*Noi am apreciat receptivitatea tovarăşilor din conducerea actuală. Am avut cu ei un schimb de păreri la UTC în legătură cu unele preocupări ale noastre în rândurile tineretului, care ar putea să formeze subiecte, teme pentru filme.

*Forţa cinematografiei noastre va consta numai în modul în care va fi capabilă să abordeze cu forţă artistică marile probleme sociale ale dezvoltării societăţii noastre şi din acest punct de vedere noi nu am făcut nişte filme care să abordeze cu mare forţă artistică problemele care constituie trăsăturile specifice ale societăţii noastre. Tovarăşii au manifestat multă receptivitate şi vor trebui să se străduiască să acţioneze în sensul celor discutate.

*În ceea ce priveşte scenariile propuse pentru anii 1970-1971 sunt prezentate unele forme îmbunătăţite şi teme care prezintă lucruri interesante, dar nu este suficientă numai prezentarea unei teme, a unei idei. Trebuie să i se dea o bază solidă, iar regizorul să se situeze pe nişte poziţii militante, active, să facă totul cu pasiune. Dacă regizorul se situează pe alte poziţii din punct de vedere politic el nu va lucra cu convingere şi nu va ieşi o operă artistică.

*Au fost prezentate unele chestiuni în legătură cu structura organizatorică, cu relaţiile, precizarea unor răspunderi mai precise la conducerea casei de filme, crearea acestei grupe de creaţie care să răspundă de un număr mai restrâns de filme şi, într-un fel, degajarea grupelor de creaţie de treburile administrative şi lăsarea aspectelor economice pe seama unor oameni care să facă cu pricepere aceste lucruri.

*Nu se rupe şi nu slăbeşte răspunderea grupei de creaţie din momentul în care filmul trece în producţie şi grupa de creaţie poartă răspunderea din punct de vedere al creării filmului. Şi răspunderea aceasta concretă a conducerii ÂComitetului crează un cadru favorabil din acest punct de vedere. 

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri