Sari la conținut

Insomnia face casă bună cu depresia. Sfaturi pentru un somn de calitate

Privarea de somn afectează sute de mii de români, care înghesuie tot mai multe activităţi în 24 de ore. Potrivit studiilor, în ultimele şase decenii, durata medie a somnului de care avem parte în fiecare noapte a scăzut cu una-două ore. Iar efectele se văd pe termen lung. Lipsa odihnei poate duce de la dificultate de concentrare la afecţiuni mai serioase. 

  • privarea de somn afectează sute de mii de români
  • lipsa somnului poate avea în spate mai multe cauze
  • depresia, anxietatea, consumul de alcool şi droguri pot afecta somnul
  • tulburările de somn pot să apară şi din cauza afecţiunilor neurologice
  • lipsa odihnei poate avea urmări grave asupra psihicului
  • lipsa somnului afectează imunitatea, sistemele hormonal şi endocrin
  • lipsa somnului scade capacitatea atenţiei şi a memoriei
  • disciplina somnului este esenţială pentru o odihnă de calitate
  • psihologii recomandă să fiţi atenţi la condiţile din dormitor, orarul de somn, activităţile dinainte de somn şi masa de seară
  • mare atenţie la alcool şi la băuturile care conţin cafeină.

CAUZE

  • condiții psihologice (depresie, anxietate, consum de alcool, droguri)
  • condiții neurologice (accident vascular cerebral, demența etc.)
  • boli somatice (cardiovasculare, renale etc)
  • tratamente farmacologice
  • munca în schimburi sau pe timp de noapte
  • călătoriile și trecerea prin diferite zone de timp.

TIPURI DE TULBURARI LEGATE DE SOMN

  • insomniile
  • hipersomniile
  • parasomniile

RISCURI ȘI DEZECHILIBRE PRODUSE DE ACESTE TULBURĂRI

Tulburările de somn afectează procesele psihice, scad capacitatea de concentrare și atenția. Reacția la stimuli și capacitatea memoriei este și ea afectată de lipsa de somn, cei afectați putând de asemenea da semne de modificări bruște de dispoziție. O altă caracteristică a tulburărilor de somn o reprezintă deteriorarea capacitatii de gandire, analiza si luare de decizii.

SOLUȚII

  • igiena și disciplina somnului: condițiile din dormitor, orarul de somn, activitățile dinainte de somn, masa de seară, etc.
  • stilul de viață: sport, alimentație controlată și evitarea băuturilor cu conținut de cafeină și alcool
  • control medical pentru depistarea și tratarea eventualelor dezechilibre organice
  • psihoterapie și terapie corporală.