Sari la conținut
News Alert

Primarul Bucureștiului gândește orașul pe contrasens

Pare că în concepția doamnei primar Gabriela Firea acest oraș este făcut pentru mașini, nu pentru oameni. Cei care vor să aibă parte de evenimente culturale, sportive, de divertisment sau pur și simplu să-și revendice străzile ca spațiu public real ar trebui, conform doamnei Firea, să se retragă la periferii, pe terenuri virane sau să stea în casă, nu cumva să încurce circulația automobilelor.

Foto: Vlad Petri

Despre evenimente publice în centrele orașelor europene Gabriela Firea a mai declarat că "evenimentele culturale, de divertisment sau sportive" nu se întâmplă în centru "în nicio capitală europeană" — nu este doar fals, ci tocmai pe dos față de realitate.

Marile orașe din Europa interzic treptat accesul automobilelor în centrul orașelor, investesc masiv în zone pietonale, infrastructură pentru biciclete și transport public. Toate acestea pentru a reda străzile oamenilor, cum erau ele de fapt în urmă cu mai puțin de un secol, înainte ca automobilul să devină o agresiune constantă asupra mediului și comunităților urbane. Multe dintre aceste orașe plănuiesc să elimine automobilul cu totul în următorii ani.

Iată câteva exemple:

Oslo interzice accesul mașinilor în centrul orașului;

Madrid are un plan de a elimina mașinile din centru până în 2020;

Dublin investește peste 150 milioane euro în planul său de a scoate automobilele din centru;

Birmingham, oraș asociat mai ales cu industria auto, vrea să reducă drastic dependența cetățenilor săi de mașini; 

Lyon e unul dintre orașele-pioniere ale mișcării „car-free cities”, plănuind încă din 1997 eliminarea mașinilor din anumite districte ale orașului;

Paris își închide cel mai mare bulevard, Champs-Élysées, o duminică pe lună pentru reducerea poluării și pentru bucuria parizienilor; 

Londra înlocuiește benzile auto cu benzi dedicate transportului în comun și cu benzi pentru cicliști; 

Helsinki plănuiește să facă inutilă deținerea unui automobil în 10 ani;

Barcelona are în plan să redea străzile locuitorilor orașului; 

Copenhaga e considerat orașul cu una dintre cele mai înalte calități ale vieții tocmai pentru că s-a axat pe biciclete și a eliminat aproape complet automobilul din oraș.

În indexul anual al celor mai prietenoase orașe cu pietonii și bicicliștii apar și alte mari orașe europene pe care nu le-am menționat mai sus: Amsterdam, Utrecht, Strasbourg, Eindhoven, Malmö, Nantes, Bordeaux, Antwerp, Sevilia, Berlin, Ljubljana, Viena, Hamburg.

Studii efectuate chiar de Primăria Municipiului București arată că poluarea scade substanțial atunci când este închis bulevardul Kiseleff

Marian Ivan, Președintele OPTAR (Organizaţia pentru Promovarea Transportului Alternativ în România), a analizat cazul Bulevardului Kiseleff, a cărei blocare pentru traficul auto a enervat-o pe doamna primar. Studii efectuate chiar de Primăria Municipiului București arată că poluarea scade substanțial atunci când “câțiva tineri joacă tenis” în locul automobilelor pe Kiseleff (vezi aici la pag. 31).

“Din păcate”, continuă Marian Ivan, “doamna Firea vrea să le ofere mai multă poluare bucureștenilor și mai puține motive să rămână în București în weekend. Dacă doamna Firea ar încerca să meargă pe jos, cu bicicleta sau cu transportul public, ar vedea adevăratele probleme ale bucureștenilor. Sau să încerce să se deplaseze în scaun rulant. Atâta timp cât doamna Firea va continua să analizeze orașul din mașină sau din studiourile TV, orașul va avea de suferit, iar deciziile vor fi contrare principiilor planificării mobilității urbane durabile. Bucureștenii așteaptă de la noul primar să înceapă informările cetățenilor pe tema Planului de Mobilitate Urbană Durabilă Bucuresti-Ilfov, pentru ca munca zecilor de specialiști care au lucrat la el să nu fie irosită”.

Primarul Bucureștiului ar trebui să afle câteva lucruri de bază despre orașul pe care îl conduce.

La ora actuală, Bucureștiul e cel mai congestionat oraș din UE și pe locul 6 în lume.

În medie, șoferul din București pierde 196 ore pe an (51 de minute pe zi) din cauza aglomerației. Nu întâmplător, Bucureștiul este a doua cea mai poluată capitală UE, după Sofia.

Locuitorii săi trăiesc cu 2 ani mai puțin din cauza stresului, a calității aerului și a apei. Până în 2050, 84% dintre europeni vor trăi în zone urbane. Asta înseamnă foarte mulți oameni în spații populate tot mai dens. Mai înseamnă că trebuie să învățăm să trăim împreună cât mai plăcut, eficient și responsabil.

Va trebui să creăm o țesătură urbană care să reziste și să prospere. Tot până în 2050, marile orașe, principalii producători de poluare, vor trebui să-și reducă amprenta de carbon cu 80% pentru a preveni efectele catastrofale ale încălzirii globale.

Despre importanța spațiului public și a zonelor pietonale

Spațiul public de calitate este diagrama unei societăți civilizate. Felul în care ne purtăm în public, în care interacționăm cu ceilalți, toate activitățile din spațiul public țin de participarea cetățenească și contribuie la motorul democrației.

Spațiul public este vital într-o democrație pentru că el funcționează ca loc de întâlnire între oameni care schimbă idei, emoții, argumentează și decid lucruri, creează și întăresc comunități, iau parte la ceea ce numim “societatea civilă”. Spațiile publice bine concepute hrănesc un optimism civic fără de care societățile umane nu pot coopera, nu pot reacționa la pericole și nu se pot împlini cultural.

Concluzie

În pofida a ceea ce crede doamna Firea, toate tendințele din marile orașe ale lumii arată că îndepărtarea de automobil e inevitabilă, iar dezvoltarea zonelor pietonale, a transportului alternativ și a celui public sunt politicile pe care le urmează orice oraș adaptat la contextul ecologic, cultural și social actual.

Strada dominată de automobil, care omoară textura socială, culturală și ecologică a orașului, se transformă treptat într-un spațiu public viu, unde vii să te plimbi, să bei o cafea, să vizitezi monumente istorice sau muzee, să dansezi sau să consumi cultură, fie ea și culinară.

Din păcate, comentariile doamnei Firea intră fix pe contrasens cu gândirea urbanistică din ultimii 50 de ani, amintind de politicile axate pe autoturism ale primarilor din anii ’70, care s-au dovedit dezastruoase pentru aglomerările urbane.

Noi am organizat Street Delivery pentru a valorifica strada ca bun public, așa cum ar trebui ea să fie. Street Delivery este un eveniment cultural responsabil și o platformă pentru ideile care contribuie la un oraș mai prietenos. Orașele au fost dintotdeauna proiecte ale unor societăți care și-au căutat emanciparea, fericirea și comfortul. Noi credem într-un oraş în care oamenii au prioritate şi se bucură să trăiască.

Automobilul și întreaga infrastructură din jurul său nu pot crea spațiu public de calitate. Pentru asta e nevoie de interacțiune umană față în față, nu bară la bară.

Pe același subiect: Ambuteiaj civic după declarațiile primarului din București 

Puteți urmări Opinii și Analize care explică actualitatea pe Facebook 

Etichete: Bucuresti , trafic , primar , pietoni , gabriela firea , cristian neagoe , laura stefanut

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale