Proiect de hotărâre ANCOM: Ce drepturi au cei care vor să se porteze în alte rețele

Data actualizării: Data publicării:
telefon mobil smartphone in mana
Foto: Getty Images

Românii vor putea cere despăgubiri de la operatorii de telefonie fixă și mobilă pentru fiecare zi de întârziere la portarea numărului sau în cazul întreruperii serviciului. Noile reglementări apar în proiectele propuse de Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).

Autoritatea de reglementare în comunicații (ANCOM) a scos joi în consultare publică un proiect de decizie care aduce schimbări majore la acest proces, printre care și posibilitatea ca utilizatorii să ceară despăgubiri de la operatorii de telefonie.

Despăgubiri propuse: 10 lei/zi pentru abonații de telefonie mobilă și 5 lei/zi pentru prepay și telefonie fixă

Proiectul de decizie supus consultării prevede că despăgubirile trebuie acordate corespunzător cu numărul de zile de întârziere a realizării portării sau de întrerupere a serviciului, dacă acestea sunt mai mari de o zi lucrătoare, sau, în cazul portării fără acordul utilizatorului, cu numărul de zile în care numărul portat nu a fost activ în rețeaua furnizorului donor.

Despăgubirea trebuie acordată pentru fiecare număr pentru care s-au manifestat situațiile respective.

Autoritatea a aprecizat că este oportună o anumită corelare a valorii despăgubirii cu venitul mediu lunar obținut de către furnizori pe piața cu amănuntul din telefonia fixă sau mobilă.

Astfel, valoarea despăgubirii stabilită pentru o zi reprezintă aproximativ 30% din venitul mediu lunar, la nivelul anului 2021, pentru fiecare categorie de servicii: telefonie mobilă pe bază de abonament (valoare despăgubire: 10 lei/zi), telefonie mobilă pe bază de cartelă preplătită (valoare despăgubire: 5 lei/zi), telefonie fixă (valoare despăgubire: 5 lei/zi).

„Păstrând raportul venitului mediu lunar, atât între servicii mobile și servicii fixe, cât și între abonamente și cartele, la fel și despăgubirea/zi stabilită în cazul serviciilor mobile furnizate pe bază de abonamente este dublă față de cea stabilită în cazul cartelelor preplătite și în cazul serviciilor fixe”, se arată în nota de fundamentare la proiectul ANCOM.

În ce condiții se aplică despăgubirile

Despăgubirea va fi solicitată furnizorului la care se portează numărul, care este responsabil pentru derularea procesului de portare. Reglementarea ANCOM stabilește condițiile în care acesta este obligat să plătească:

a) portarea s-a realizat după expirarea termenului de o zi lucrătoare de la data convenită pentru portare;

b) întreruperea serviciului de comunicații electronice în timpul procesului de portare a depășit o zi lucrătoare.

Plata despăgubirilor se face din ziua comunicată abonatului de către furnizorul acceptor pentru realizarea portării, aferentă primului caz de portare validat dintr-un proces de portare.

ANCOM a reglementat situația în care portarea se face fără acordul abonatului

O situație aparte reglementată de ANCOM este cea care vizează portarea unor abonați fără acordul acestora. În acest caz despăgubirea va fi plătită de furnizorul de la care se mută numărul în procesul de portare nesolicitat de abonat. Furnizorii pot stabili, în contractele de furnizare a serviciilor de comunicații, ca despăgubirile totale acordate să fie, în toate cazurile, plafonate la:

a) valoarea întreagă, fără reduceri, pe 6 luni, a abonamentului de care beneficiază abonatul la data realizării portării, indiferent de câte numere sunt incluse în abonament;

b) 100 de lei pentru fiecare cartelă preplătită.

În cazul în care serviciile de comunicații se vând într-un pachet, împreună cu alte servicii sau cu terminale, valoarea abonamentului corespunde prețului aplicat vânzării separate a serviciilor de comunicații, dacă acesta este disponibil, sau, în caz contrar, prețul aplicat vânzării separate a unor servicii având aceleași caracteristici.

Cum se plătesc despăgubirile de către ANCOM

Despăgubirile se acordă în termen de cel mult 60 de zile de la data la care furnizorul de telefonie a primit cererea abonatului îndreptățit. Aceasta dacă, prin contractul încheiat nu sunt prevăzute alte termene sau acordarea lor eșalonată. Perioada de eșalonare nu poate fi mai mare de un an.

Despăgubirile pot fi acordate sub formă de reducere, inclusă în factură, în cazul serviciilor pe bază de abonament, sau sub formă de credit, în cazul serviciilor cu plata în avans.

Dacă abonamentul se închide, în termen de cel mult 60 de zile de la data încetării contractului, furnizorul efectuează plata despăgubirilor rămase.

Editor : I.C

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri