Video Exclusiv 270 de km în 17 minute. Swisspod, start-up-ul unui român premiat de Elon Musk, lansează primul spațiu de testare hyperloop în Europa

Data publicării:
denis tudor face un gest cu mana intinsă
Denis Tudor este cofondatorul start-up-ului Swisspod, care propune o soluție de transport de tip hyperloop Foto: swisspod.ch

Un start-up cofondat de un român și premiat de Elon Musk lansează primul spațiu de testare hyperloop din Europa. Românul se numește Denis Tudor, iar startup-ul său, Swisspod, este o soluție pentru sistemul de transport propus și de Musk: tuneluri prin care se va merge cu viteze foarte mari. Potrivit companiei, capsulele Swisspod vor putea transporta pasagerii de la Geneva la Zurich, adică o distanță de peste 270 de kilometri, în doar 17 minute.

Denis Tudor este licențiat în microelectronică și nanotehnologii la Facultatea de Electronică din București și este doctorand la Lausanne, în Elveția. El a vorbit la Digi24 despre proiectul său și mecanismul prin care funcționează.

„Este vorba despre un tub vidat în care se lansează capsule la viteze foarte mari, aproape supersonice, iar propulsia constă într-o tehnologie care implică câmpuri electromagnetice. Practic, se trimit capsule la viteze foarte mari printr-o soluție care este fără contact: există un motor de propulsie care generează niște câmpuri magnetice și se propulsează niște viteze foarte mari înăuntru”, a explicat Denis Tudor.

O soluție mai rapidă decât avionul și cu un consum de șase ori mai mic decât o mașină electrică

El a subliniat că acesta este o soluție cu 50 la sută mai rapidă decât avionul, dar primul avantaj al hyperloop-ului nu este neapărat viteza, ci consumul de energie. 

„Consumul de energie, comparat cu o mașină electrică, este de șase ori mai mic, iar energia este sustenabilă, deci importantă ar fi mai mult eficiența din punct de vedere energetic și al emisiilor de dioxid de carbon”, a punctat Denis Tudor.

Cum a început totul

Totul a început în 2015, când Denis Tudor a participat prima oară la concursul organizat de Elon Musk. A fost un succes, pentru că împreună cu echipa cu care era în acel moment a reușit să creeze o capsulă ce a câștigat premiul I pentru cel mai bun design și premiul I pentru inovație.

Ulterior, Denis a început un doctorat în Elveția pe domeniul de hyperloop și a reușit să creeze această companie care oferă soluții de transport de mare viteză în tuburi vidate.

„Deci totul a fost un spin-off, pe care l-am început din studenție, acum vreo șase ani”, a povestit Denis Tudor la Digi24.

Sprijin de la Guvernul elvețian și sfaturi de la Elon Musk

Compania fondată de Denis Tudor are sprijinul Guvernului elvețian, care a venit sub forma unui grant pentru un consorțiu format cu mai multe companii, dar și cu mai multe universități locale din Elveția.

Românul a dezvăluit la Digi24 și ce a vorbit cu Elon Musk atunci când s-au întâlnit: „Cu Elon Musk am avut o discuție despre cum ar trebui să arate un start-up în domeniul de hyperloop și ce viziune ar trebui să urmăm, și anume eficiența la viteze mari, dar și competiția momentană cu soluțiile existente pe piață, de exemplu aeroporturi, autostrăzi sau căi ferate”, a spus Denis Tudor.

România ar fi o piață bună. Cât costă un kilometru de tub hyperloop

„Noi credem că vom fi gata cu tehnologia undeva la mijlocul anului viitor, astfel încât să putem aduce pe piață acest model de transport”, a menționat cofondatorul Swisspod.

România ar reprezenta o piață foarte bună pentru sistemul hyperloop, pentru că actualele modalități de transport nu sunt foarte avansate și se poate trece direct la o soluție de transport care acoperă mai multe domenii de piață, consideră Denis Tudor.

El spune însă că implementarea proiectului depinde foarte mult de geografia locului respectiv și de aceea trebuie făcut mai întâi un studiu de fezabilitate.

„Nu știu ce se află în pământul din București și cum arată exact, dar noi credem că ne încadrăm undeva între 25 și 45 de milioane de franci elvețieni per kilometru, care nu este foarte departe de prețul de infrastructură al unui tren. Deci, cumva, cu soluția de tehnologie pe care o avem pe partea de capsule reușim să minimizăm prețul de infrastructură și să fim competitivi cu piața existentă”, a arătat Denis Tudor într-o intervenție la Digi24.

Editor : Luana Pavaluca

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri