Sari la conținut

Business Club: Bruxelles-ul face praf proiectul metroului către Otopeni

Bruxelles-ul face praf proiectul Bucureştiul pentru metroul către Otopeni. Sunt contestate traseul, estimarea de cost, parametrii tehnici de utilizare. Cam şterge pe jos cu hîrtiile şi deciziile şi, în cea mai mare parte, sunt argumente de bun-simț, comentează Business Club.

Şi nu e doar o critică aruncată în vânt. E una care are greutate. Guvernul a cerut finanţarea din fonduri europene pentru acest proiect care e promis pentru 2020... Îţi şi vine să râzi de termen când te gândeşti la întârzierile de la magistrala Drumul Taberei. Şi când Bruxellesul vine cu banii, cere de obicei şi să i se respecte condiţiile.

Să nu uităm toată odiseea Masterplanului pentru autostrăzi, modificat de mai multe ori pentru că cei de la Comisia Europeană aveau obiecţii. Nu ar trebui să ne mire dacă reacţia Bucureştiului va fi de genul - nu e o analiză în detaliu, nu sunt bine informaţi acolo la Bruxelles. Deşi, la ce obiecţii ridică, par a fi foarte bine ancoraţi în realitate: cum ar fi cu o idee pertinentă despre începutul magistralei.

Comisia Europeană a transmis o scrisoare prin care cere clarificări legate de traseul ales de oficialii de la Bucureşti. Pe hârtie, planurile Ministerului Transporturilor arată că magistrala M6 va pleca de la actuala staţie 1 Mai, va ocoli prin Pajura, Piaţa Montreal şi va ieşi din Bucureşti prin nord, în zona Gării Băneasa. Potrivit Ziarului Financiar, oficialii europeni se întreabă, în acest context, de ce punctul de plecare nu este Piaţa Victoriei şi de ce s-a ales această rută ocolitoare. Dacă o persoană vrea să ajungă de la aeroport în centrul Bucureştiului, va trebui să schimbe metroul de trei ori.

La Bucureşti s-a gândit, însă, altfel. La elaborarea proiectului, Ministerul Transporturilor invoca legătura directă între Aeroportul Otopeni şi Gara de Nord, fără să mai fie nevoie ca pasagerii să schimbe peroanele sau trenurile. Dar cele două sunt legate deja de o linie feroviară care, ce-i drept, nu ajunge până în aeroport, dar se opreşte la doar 2 kilometri de acesta. Pe de altă parte, în scrisoarea Comisiei Europene se arată şi că oficialii de la Bucureşti au subestimat investiţia.

În planul de la Bucureşti, proiectul este stabilit la 1,39 de miliarde de euro. În plus, capacitatea de transport - estimată de autorităţi - la 50 de mii de călători pe oră este mult supraevaluată.

Dincolo de aceste critici, proiectul magistralei de metrou care o să lege Bucureştiul de Aeroportul Otopeni este unul care ridică multe semne de întrebare. Ministerul Transporturilor anunţa că finanţarea este asigurată, în condiţiile în care 300 de milioane de euro vin de la Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare, iar de restul sumei nu prea se știe nimic. E drept, o cerere de finanţare a fost fost aprobata de Comisia Europeană, dar asta nu înseamnă ca vin imediat și banii. Spre exemplu, pe drum, a mai fost pierdut un împrumut de la Banca Japoniei de Cooperare. Au fost puse la dispoziţie aproximativ 370 de milioane de euro, încă din 2010, dar banii nu au fost cheltuiţi, motiv pentru care înţelegerea a căzut.

Şi în România nu a fost la prima greşeală de acest fel.

Şi Banca Europeană pentru Investiţii a anulat un împrumut de 465 milioane euro, acordat României în 2011, pentru tronsonul Universitate-Pantelimon. NU s-au efectuat trageri de fonduri în perioada 2013-2016.

Magistrala de metrou M6 are slabe şanse să fie gata până în 2020, aşa cum îşi propune Ministerul Transporturilor. Declaraţiile făcute în acest sens au fost catalogate drept iresponsabile de organizaţiile neguvernamentale care monitorizează lucrările mari de infrastructură. Licitaţiile ar fi trebuit organizate la începutul acestui an, dar nu s-a făcut niciun pas în acest sens.

Iar metroul Drumul Taberei este cel mai bun exemplu că statul se mişcă în ritm de melc atunci când vorba de asemenea proiecte de anvergură. Lucrarea nu este nici acum finalizată, în condiţiile în care acolo e vorba de 10 staţii, iar lucrările ar fi trebuit să fie gata în 2015. Prin comparaţie, proiectul magistralei M6 prevede 12 staţii de metrou, întinse pe mai mult de 14 kilometri.

Citiți și: FOTOGALERIE. Termen realist: când va circula metroul în Drumul Taberei

VIDEO. Cum arată galeriile metroului din Drumul Taberei

Astaldi a blocat conturile Metrorex

 

Etichete: comisia europeana , metrou otopeni , metrou drumul taberei , masterplan , metrou bucuresti , planuri metrou otopeni , plan metrou criticat , m6 metrou , cand e gata metroul , finantare metrou otopeni , proiect gresit metrou , comisia europeana critici metrou

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale