Sari la conținut

Dezastrul CFR. Cum au ajuns trenurile din România să circule cu viteze mai mici decât ale locomotivelor cu aburi din secolul 18

Cel mai recent raport al Boston Consulting Group( BCG) privind performanța infrastructurii feroviare în Europa, publicat în 2017, plasează România și Bulgaria pe ultimul loc. Studiul ia în calcul trei condiții pentru a fi în top: siguranța transportului feroviar, calitatea transportului feroviar și frecvența folosirii transportului feroviar. De ce suntem ultimii la frecvența folosirii căilor ferate, la calitate, dar mai ales la siguranța pe infrastructura feroviară?

Citește aici ancheta integrală realizată de DigiFM

Jurnaliștii DigiFM au analizat în profunzime fenomenul și explică de ce a ajuns CFR în situația actuală și care sunt principalele probleme întâmpinate nu numai de călători, ci și de angajați. 

CE SPUNE MINISTERUL TRANSPORTURILOR DESPRE CĂILE FERATE

„La 20 de ani de la restructurarea sistemului de transport feroviar ne aflăm în față unei degradări a căii ferate", este declarația secretarului de stat în Ministerul Transporturilor, Maria Magdalena Grigore, făcută în deschiderea Conferinței- Materialul rulant între "modern" și "modernizat", organizată la Iași de către Club Feroviar, cu sprijinul Asociației Industriei Feroviare din România, în perioada 25 -26 aprilie, 2018. Potrivit acesteia, din anii '90 și până în prezent numărul călătorilor în transportul feroviar a scăzut drastic, iar ponderea transportului feroviar de pasageri continuă să se mențină la un procent mic, de 20% din piața transporturilor.

8 DIN 10 LOCOMOTIVE AU NEVOIE URGENTĂ DE REPARAȚII

Starea precară a infrastructurii și faptul că doar 40% din rețea este electrificată sunt cunoscute de oficialii din transporturi.

Cu toate că rețeaua feroviară permite viteze convenționale între 70 km/h și 160 km/h, se operează cu o viteză comercială de sub 50 km/h pentru trenurile de călători. La capitolul material rulant, conform secretarului de stat, la CFR Călători 80% din locomotivele electrice au nevoie în acest moment de reparații, iar la peste 40% din vagoane se impun modernizări urgente.

"Infrastructura este la pământ, şine rupte, şine uzate. Circulă trenurile cu o viteză medie de 45-50 de kilometri la oră, când în alte ţări este 350 km/h. Noi ar trebui să avem un parc de 1200 de vagoane, la ora actuală avem undeva la 700 de vagoane, un parc care nu ajunge pentru a transporta toți călătorii care doresc să se deplaseze. Noi nu am știut să ne adaptăm vitorului, nu am adus material rulant ușor, rame electrice, Diesel, care consumă puțin. Suntem tot cu material rulant, locomotive și vagoane vechi din anii 70. Banii sunt, discutăm de sute de milioane de euro care încă stau la dispoziția României pentru a fi investiți în infrastructură și material rulant. Stăm cu mâinile încrucişate pe piept și ne plângem că nu avem servicii de calitate. Dacă nu vor deschide ochii să vadă problemele din calea ferată, s-ar putea să ajungem și la greva generală”, spune Grigore Mare, președintele Federației Naționale Mișcare Comercial.

 

Pe aceeași temă