„Aurul lichid”: Cum a devenit whisky-ul o investiție de succes

Data actualizării: Data publicării:
butoaie cu whisky
„Aurul lichid”: Cum a devenit whisky-ul o investiție de succes. Foto: Profimedia

Creșterea inflației i-a determinat pe investitori să căute noi active în care să-și plaseze banii. Iar o soluție ar putea fi investițiile în whisky. Supranumit aurul lichid, whisky-ul devine o investiție tot mai populară.

Depozitele distileriei Annandale din sudul Scoției sunt pline cu butoaie de stejar. Aproximativ 9.000 de butoaie cu whisky stau la maturat, care au o valoare de umplere de cel puțin 30 de milioane de lire sterline, adică aproape 35 de milioane de euro, potrivit RFI.

Însă, valoarea lor crește cu timpul și cele mai multe butoaie sunt vândute la un preț dublu față de cel de umplere după cinci ani și la un preț triplu după zece ani, spune directorul distileriei.

Investițiile în whisky sunt din ce în ce mai populare, pe fondul speranțelor unor randamente ridicate care să contracareze inflația.

Piața globală de whisky a ajuns anul trecut la 81 de miliarde de euro, potrivit firmei de cercetare de piață IWSR, care estimează că piața va atinge 93 de miliarde de euro înainte de sfârșitul deceniului, impulsionată în primul rând de whisky-ul scoțian, dar și de cel alte regiuni, precum Statele Unite sau Japonia.

Sectorul a crescut în populariatte de unele recorduri înregistrate în ultimii ani. De exemplu, vânzarea de către distileria Ardbeg, care face parte din grupul Louis Vuitton Moët Hennessy, a unui butoi cu whisky single malț pentru 18 milioane de euro.

În paralel, piața pentru sticle rare de whisky a înregistrat creșteri medii de prețuri de aproximativ 20% pe an, potrivit Bordeaux Index.

Fondatorul unei firme londoneze specializată în investiții pe piața butoaielor de whisky spune că așa-numitul aur lichid a fost întotdeauna o clasă de active care a avut randamente bune. Dar, dacă până acum era destinată cunoscătorilor, acum s-a democratizat.

Investițiile alternative par să atragă din ce în ce mai mulți oameni, parțial din cauza randamentelor de pe piețele bursier, care au fost afectate de valuri de volatilitate odată cu creșterea inflației, spune un analist al Hargreaves Lansdown.

Însă randamentele spectaculoase sunt adesea specifice unui tip foarte rar de whisky, avertizează acesta. În plus, din cauza lipsei de transparență și de reglementare și pentru că demonstrarea istoricului proprietății butoaielor se dovedește adesea dificilă, investiția în whisky prezintă un risc ridicat.

Șeful distileriei Annandale recunoaște că lumea investițiilor în whisky e uneori tulbure și spune că unii investitori îngrijorați vor să se asigure că butoaiele lor sunt depozitate în siguranță.

Potrivit RFI, în timp ce investitorii în whisky își pot păstra sticclele acasă, butoaiele cu whisky produs în Marea Britanie trebuie depozitate în regiunea unde băutura a fost făcută.

Experții spun că principala atracție a whisky-ului vechi este că oferta este limitată, având în vedere că a fost produs în urmă cu decenii.

Responsabilul pentru băuturi spirtoase la firma de cercetare IWSR arată că sporirea bogăției din Asia, accesul la bani ieftini o bună perioadă de timp și izolarea din timpul pandemiei, care a dat timp consumatorilor să-și dezvolte o cultură a whisky-ului, au stimulat cererea.

Potrivit unui studiu făcut de compania de consultanță Knight Frank, investițiile în sticle de whisky rar au fost mai profitabile de-a lungul a zece ani decât vinurile fine, ceasurile sau mașinile de lux.

Însă ritmul de creștere a început să încetinească, valoarea acestor sticle a crescut cu doar trei procente anul trecut, cu mult sub nivelul inflației din întreaga lume.

În cazul butoaielor cu whisky, randamentul anual oscilează între 8 și 12%, suficient pentru a atrage o gamă variată de investitori.

Editor : A.P.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri