Premiul Nobel pentru Fizică a fost câștigat de Peter Higgs și Francois Englert

Data publicării:
nobell-1

ACTUALIZARE 13.55. Britanicul Peter Higgs și belgianul Francois Englert au câștigat Premiul Nobel pentru Fizică.

Cei doi au fost recompensați „pentru descoperirea teoretică a unui mecanism care contribuie la înțelegerea masei particulelor subatomice, recent confirmat prin descoperirea prognozatei particule fundamentale”, informează The Guardian.

În 1964, cei doi savanţi au propus această teorie independent unul de celălalt (François Englert a conceput teoria alături de colegul său Robert Brout, decedat în 2011), informează Mediafax.

În 2012, ideile lor au fost confirmate de descoperirea aşa-numitei particule a lui Higgs de către savanţii de la laboratorul CERN de lângă Geneva, în Elveţia. Teoria premiată cu Nobel în acest an reprezintă o parte centrală a Modelului Standard din fizica particulelor, care descrie felul în care Universul este alcătuit.

Potrivit Modelului Standard, orice lucru din Univers - de la flori şi oameni şi până la planete şi stele - sunt alcătuite doar din câteva elemente de bază: particule de materie.

Aceste particule sunt guvernate de forţe care se asigură că totul funcţionează aşa cum trebuie. Întregul Model Standard se bazează, totodată, pe existenţa unui tip special de particule: particula sau bosonul lui Higgs.

Această particulă îşi are originea în câmpul invizibil care umple tot spaţiul. Chiar şi atunci când Universul pare să fie vid, acel câmp este acolo.

Fără el, nu am exista, pentru că din contactul cu acest câmp particulele îşi dobândesc masa. Teoria propusă de François Englert şi Peter W. Higgs a descris acest proces.

___________________________________________________________

Deşi comitetul Nobel păstrează cu străşnicie secretul, majoritatea experţilor consideră că prestigiosul premiu va fi acordat pentru descoperirea bosonului Higgs, enigmatica particulă fără de care universul nu ar fi existat.

Ieri, Nobelul pentru Medicină a fost acordat americanilor James Rothman, Randy Schekman şi Thomas Sudhof, pentru descifrarea mecanismelor de transport în interiorul celulelor, descoperire care va contribui la elaborarea unoi noi tratamente pentru boli precum diabetul sau Alzheimer.