Video „Capsula timpului” se întoarce pe Pământ. Misiunea istorică a NASA pe Bennu a colectat mostre la fel de vechi ca sistemul nostru solar

bennu asteroid nasa
Momentul în care sonda Osiris-Rex ajunge pe suprafața asteroidului Bennu. Foto: NASA

Sonda Osiris-Rex, care a colectat mostre de rocă și praf de pe asteroidul Bennu, la fel de vechi precum sistemul nostru solar, și-a început călătoria spre Pământ. Sonda este programată să cadă în deșertul Utah în 24 septembrie 2023, relatează CNN.

Misiunea istorică a NASA aduce înapoi pe Terra o adevărată „capsulă a timpului”. Sonda a colectat 60 de grame de materiale de pe asteroidul Bennu, cea mai mare cantitate de rocă și praf din spațiul cosmic după minisiunile Apollo pe Lună.

Oamenii de știință cred că aceste mostre ar putea oferi indicii privind formarea sistemului nostru solar. Sonda Osiris-Rex a petrecut doi ani și jumătate studiind acest asteroid.

Aflată în prezent la 468 de milioane de kilometri de Pământ, Osiris-Rex va înconjura Soarele de două ori și va parcurge 2,25 miliarde de kilometri în următorii doi ani și jumătate, astfel încât să poată ateriza în siguranță pe Pământ și să returneze eșantionul de material spațial.

De la lansarea sa de la Cape Canaveral, în septembrie 2016, sonda Osiris-Rex a atins o serie de recorduri istorice.

A fost prima misiune NASA trimisă către un asteroid din apropierea Pământului și a efectuat cea mai apropiată orbită de un corp planetar realizată de către o navă spațială. De asemenea, Bennu a devenit cel mai mic obiect orbitat vreodată de o navă spațială.

Când sonda s-a apropiat de Bennu, în decembrie 2018, nava spațială a analizat asteroidul în întregime pentru a determina cea mai bună locație pentru a colecta un eșantion. Imaginile fără precedent cu suprafața lui Bennu au oferit cercetătorilor informații despre asteroid, care au inclus descoperirea gheții blocate în roca asteroidului și a carbonului într-o formă care este în mare parte asociată cu viața.

De asemenea, cercetătorii au văzut cum particule din asteroid au fost eliberate în spațiu. Punctul culminant al misiunii a fost operațiunea TAG, evenimentul istoric de colectare a eșantioanelor de pe asteroid, care a avut loc pe 20 octombrie 2020.

Eșantioanele vor dezvălui informații despre formarea și istoria sistemului nostru solar, precum și rolul pe care l-au jucat asteroizii în dezvoltarea planetelor locuibile, cum este Pământul. Oamenii de știință cred că asteroizi precum Bennu s-au prăbușit pe Pământ în timpul formării sale, aducând elemente vitale precum apa.

De asemenea, cercetătorii vor să afle mai multe informații despre asteroizii din apropierea Pământului, care ar putea fi pe o eventuală traiectorie de coliziune cu planeta noastră. O mai bună înțelegere a compoziției și orbitelor lor este esențială în dezvoltarea metodelor de deviere a acestor asteroizi, spun cercetătorii.

Editor : Monica Bonea