A fost identificat „bolidul” reperat pe cer de un astronom amator. Ce este de fapt obiectul cosmic bizar

cometa
Foto: M Kornmesser/ESO

O cometă originară din regiuni îndepărtate ale spaţiului a fost observată în interiorul Sistemului Solar, potrivit unui studiu publicat luni în revista Nature Astronomy. Este vorba despre ce-al doilea corp ceresc de acest tip după descoperirea în 2017 a lui 'Oumuamua, un bizar obiect cosmic ce are forma unui trabuc, informează AFP.

Totul a început pe 30 august, când Ghenadi Borisov, un astronom amator, a reperat un "bolid" pe cer. Alertaţi, astronomii din lumea întreagă au început să studieze obiectul necunoscut. Analiza datelor recenzate arată că orbita sa nu poate să îşi aibă originea în interiorul Sistemului Solar. El provine dintr-un alt sistem stelar. Însă din care? Acest lucru rămâne un mister, scrie Agerpres.

"Am organizat rapid observaţii cu William Herschel Telescope (WHT) şi cu Observatorul Gemini", a declarat un coautor al studiului, Piotr Guzik, cercetător la Universitatea Jagiellonă din Cracovia.

În timp ce 'Oumuamua a fost considerat, pe rând, asteroid, sondă extraterestră şi cometă, natura corpului ceresc detectat pe 30 august lasă în urmă puţine dubii: astronomii au putut să îi vadă deja coama şi coada, două caracteristici principale ale cometelor cunoscute.

Astronomii au putut să determine că noua cometă, denumită 2I/Borisov, în semn de omagiu adus descoperitorului ei, este compusă esenţial din praf cosmic, are o culoare uşor roşcată, iar nucleul ei solid are o rază de aproximativ 1 kilometru.

Această cometă interstelară ar trebui să poată fi de asemenea observată în luna decembrie, când se va afla mai aproape de Soare.

Cometa 'Oumuamua a fost reperată de telescopul Pan-STARRS1 din Hawaii, de unde îşi are originea şi numele ei, care înseamnă "mesager" în limba hawaiiană. Ea măsoară aproximativ 400 de metri lungime şi 40 de metri lăţime şi a fost urmărită de mai multe telescoape de pe Terra, în virtutea calităţii sale extraordinare de prim obiect cosmic detectat de oameni care provenea dintr-un alt sistem stelar.

Cometele sunt compuse din gheaţă, materiale organice şi roci şi provin din foste stele şi nori interstelari.

Atunci când se apropie de Soare, gheaţa se transformă în gaze. Amestecul de gaz şi praf cosmic formează coada cometei.

Editor web: A.P.