Cercetătorii japonezi au reușit să producă sânge artificial universal

Blood Transfusion bags
Foto: Guliver/GettyImages

Cercetătorii japonezi au reușit să creeze sânge artificial care să poată fi folosit în transfuzii indiferent de grupa sanguină a pacientului, informează cotidianul Asahi Shimbun. În plus, acest sânge are calitatea de a putea fi păstrat mai mult  timp.

Oamenii de ştiinţă încearcă de mulți ani să creeze sânge în laborator. Echipa japoneză a reușit să facă transfuzii cu sângele creat în laborator, deocamdată pe iepuri. Dacă experimentul niponilor va fi confirmat, ar fi o descoperire epocală și ar salva multe vieți în momentul în care s-ar trece la producția în masă. Asta pentru că odată cu prelungirea speranței de viață, nevoia de sânge a devenit tot mai mare. Se și vorbește, de altfel, de o criză de donatori. Recenta descoperire a cercetătorilor japonezi ar putea oferi o soluție.

Echipa de cercetători - majoritatea provenind de la National Defence Medical College - a făcut experimente cu sângele creat pe iepuri care suferiseră hemoragii importante. Astfel, din zece iepuri-cobai, șase care au primit sânge artificial au supraviețuit. Același număr de supraviețuitori s-a înregistrat și în eșantionul de iepuri care au fost transfuzați cu sânge real. În plus, nu au fost evidențiate niciun fel de efecte secundare, cum ar fi apariția unor cheaguri.

Sângele artificial poate fi păstrat un an

Alcătuit din trombocite și globule roșii, sângele artificial poate fi stocat, la temperaturi normale, timp de peste un an, în condițiile în care trombocitele prezente în sângele uman nu rezistă decât patru zile (apoi se solidifică), iar globulele roșii 20 de zile (la temperatură scăzută).

Trombocitele au rolul de a opri hemoragiile, în timp ce globulele roșii transportă oxigenul.

Un alt avantaj al sângelui artificial este că nu are grupă sanguină, ceea ce ar permite transfuzarea către întreaga populație, inclusiv către cei care au o grupă rară de sânge.

Producerea la scară industrială a sângelui artificial ar fi însă o provocare, pentru că ar necesita investiții consistente.

Studiul cercetătorilor japonezi a fost publicat aici: https://doi.org/10.1111/trf.15427.

Până acum au mai fost tentative de a se crea sânge artificial, inclusiv la Universitatea Babes-Bolyai din Cluj.

Redactor: Luana Păvălucă