Sari la conținut
News Alert

NOBEL 2017. Trei medici americani, recompensați pentru cercetările din domeniul ritmului biologic

„Sezonul Nobelurilor” de anul acesta a început, luni, cu acordarea prestigioasei distincții pentru domeniul medicinei. Trei medici americani își vor împărți premiul de aproape un milion de euro pentru cercetările lor asupra mecanismelor moleculare ce controlează „sistemul circadian”, termen care denumește ceea ce în mod popular este cunoscut ca „ceasul biologic”.

Jeffrey C. Hall, Michael Rosbash și Michael W. Young sunt cei trei cercetători cărora li se acordă în 2017 premiul Nobel pentru medicină.

Folosind ca model de organism musculițele de fructe, laureații Nobel de anul acesta au izolat o genă care controlează ritmul biologic zilnic.

„Ceasul biologic” ne ajută să ne reglăm obiceiurile de somn, alimentație, eliberare a hormonilor și tensiunea arterială.

„Viața pe Pământ este adaptată mișcării de rotație a planetei noastre. De ani de zile știm că organismele vii, inclusiv cele umane, au un ceas biologic intern care le ajută să anticipeze și să se adapteze ritmului obișnuit al vieții de zi cu zi. Dar cum funcționează, de fapt, acest ceas? Jeffrey C. Hall, Michael Rosbash și Michael W. Young au reușit să arunce o privire înăuntrul ceasului nostru biologic și să-i descifreze mecanismele ascunse. Descoperirile lor explică cum organismele vii își adaptează ritmul biologic, în așa fel încât să se sincronizeze cu mișcările Pământului”, se arată în comunicatul Comitetului Nobel.

Cei trei laureați au arătat că o genă codifică o proteină care se acumulează în celule în timpul nopţii şi este distrusă apoi în timpul zilei. Apoi, ei au identificat proteine suplimentare ce compun această „maşinărie”.

Jeffrey C. Hall s-a născut în 1945 la New York, Statele Unite. El a primit diploma de doctor în 1971 la Universitatea Washington din Seattle şi a urmat studii postdoctorale de cercetare la California Institute of Technology în Pasadena din 1971 până în 1973. S-a alăturat Facultăţii de la Brandeis University în Waltham din 1974. În 2002, a devenit asociat la Universitatea din Maine.

Michael Rosbash s-a născut în 1944 în Kansas City, Statele Unite. El a primit diploma de doctor în 1970, la Massachusetts Institute of Technology la Cambridge. În anii următori el a urmat studii de cercetare postdoctorale la University of Edinburgh din Scoţia. Din 1974, a predat la facultate la Brandeis University din Waltham, Statele Unite.

Michael W. Young s-a născut în 1949 la Miami, Statele Unite. El a primit diploma de doctor la University of Texas din Austin în 1975. Între 1975 şi 1977, a fost cercetător postdoctoral la Stanford University în Palo Alto. Din 1978, a predat la Facultatea de la Universitatea Rockefeller din New York.

Anul trecut, premiul Nobel pentru medicină a recompensat tot cercetări din domeniul biologiei moleculare. Japonezul Yoshinori Ohsumi a primit premiul Nobel îi pentru descoperirile sale în domeniul mecanismelor autofagiei. Practic, el a descoperit mecanismul prin care celulele își distrug și își reciclează propriul conținut, ceea ce ar putea duce la o mai bună înțelegere a unor boli precum cancerul, Parkinson și diabetul de tip 2.

Citiți și: NOBEL 2017. Începe „sezonul” celor mai râvnite premii. Predicții, cifre și curiozități

Jacques Dubochet, Joachim Frank şi Richard Henderson au câştigat Premiul Nobel pentru Chimie pe 2017

Nobelul pentru Fizică ajunge la cercetătorii care au detectat undele gravitaționale

O româncă din Arad, în echipa fizicienilor recompensați cu Nobel în 2017

Cine sunt laureații de origine română ai PREMIULUI NOBEL?

Premiul Nobel pentru Literatură în 2017, acordat scriitorului Kazuo Ishiguro