Telescopul Webb a descoperit o galaxie care seamănă cu Calea Lactee și care contrazice tot ce se știa despre evoluția galaxiilor

Galaxia ceers-2112.
Galaxia ceers-2112. Foto: Luca Costantin/CAB/CSIC-INTA

Astronomii au descoperit un fenomen intrigant în universul îndepărtat: o galaxie care seamănă foarte mult cu Calea Lactee și care pare să contrazică teoriile cheie despre modul în care evoluează galaxiile, relatează CNN.

Sistemul îndepărtat, numit ceers-2112, a fost observat de o echipă internațională folosind telescopul spațial James Webb.

La fel ca galaxia noastră, ceers-2112 este o galaxie în spirală, iar acum este cea mai îndepărtată galaxie de acest fel observată vreodată. La fel ca galaxia noastră, are în centrul structurii o bară formată din stele.

Ceers-2112 s-a format la scurt timp după crearea universului, care se estimează că are o vechime de 13,8 miliarde de ani, iar structura galaxiei exista deja 2,1 miliarde de ani mai târziu.

Având în vedere distanța dintre Pământ și obiectele apărute la scurt timp după crearea universului, atunci când telescoape precum Webb observă lumina din cosmosul îndepărtat este ca și cum ar fi privit în trecut.

„În mod neașteptat, această descoperire dezvăluie că galaxiile care se aseamănă cu ale noastre existau deja în urmă cu 11.700 de milioane de ani, când Universul era la doar 15% față de cât este acum”, a spus autorul principal al studiului, Luca Costantin, astrofizician la Centro de Astrobiologia din Madrid.

Astronomii au fost surprinși să vadă o galaxie atât de bine ordonată și structurată într-un moment în care altele erau mult mai neregulate.

Revelația, făcută posibilă de capabilitățile foarte sensibile de detectare a luminii ale telescopului Webb, schimbă ceea ce știau astronomii despre formarea galaxiilor și etapele de început ale universului.

„Ceers-2112 arată că galaxiile din universul timpuriu ar putea fi la fel de ordonate ca și Calea Lactee”, a spsus coautorul studiului, Alexander de la Vega, cercetător postdoctoral la Universitatea din California, Riverside.

„Acest lucru este surprinzător, deoarece galaxiile erau mult mai haotice în universul timpuriu și foarte puține aveau structuri similare cu Calea Lactee”, explică el.

Un studiu care detaliază concluziile a fost publicat pe 8 noiembrie în revista Nature.

Astronomii credeau că galaxiile în spirală barate, cum este Calea Lactee, nu au apărut până când universul a atins cel puțin jumătate din vârsta sa actuală, deoarece se credea că a fost nevoie de câteva miliarde de ani de evoluție galactică înainte ca stelele din galaxii să poată forma bare centrale.

Barele iau forma atunci când stelele din galaxiile în spirală se rotesc în mod ordonat, așa cum se întâmplă în Calea Lactee. Până acum, astronomii nu credeau că galaxiile timpurii aveau suficientă stabilitate pentru ca barele să se formeze sau să reziste.

Dar descoperirea lui ceers-2112 sugerează că această evoluție a durat doar aproximativ 1 miliard de ani sau chiar mai puțin, a spus de la Vega.

„Aproape toate barele se găsesc în galaxiile în spirală. Bara din ceers-2112 sugerează că galaxiile s-au maturizat și au devenit ordonate mult mai repede decât credeam anterior, ceea ce înseamnă că unele aspecte ale teoriilor noastre despre formarea și evoluția galaxiilor necesită revizuire”, a spus De la Vega.

El crede că astronomii vor trebui să-și modifice modelele teoretice privind modul în care se formează și evoluează galaxiile, luând în considerare cantitatea de materie întunecată inclusă în cele mai vechi galaxii.

Deși materia întunecată nu a fost niciodată detectată, se crede că aceasta reprezintă 85% din totalul materiei din univers. Pentru descoperirea acesteia a fost conceput telescopul Euclid al Agenției Spațiale Europene. Este posibil ca materia întunecată să fi jucat un rol în formarea barelor de stele.

Descoperirea sugerează, de asemenea, că barele de stele pot fi detectate în galaxiile timpurii, în ciuda faptului că cele mai vechi galaxii sunt mult mai mici.
„Descoperirea lui ceers-2112 deschide calea pentru ca mai multe bare de stele să fie descoperite în universul tânăr”, a spus de la Vega.

„Inițial, am crezut că detectarea și estimarea proprietăților barelor de stele din galaxii precum ceers-2112 ar fi plină de incertitudini de măsurare. Dar puterea telescopului spațial James Webb și expertiza echipei noastre de cercetare ne-au ajutat să găsim date precise asupra dimensiunii și formei barei”, a adăugat el.