Supernovă aflată la 12 milioane de ani lumină, înregistrată de astronomii Observatorului din Bârlad

Data publicării:
Supernova 2014J

Supernova cu numele de 2014J a fost descoperită pe 21 ianuarie 2014 în galaxia M 82 de către astronomul Steve Fossey de la University of London Observatory cu ajutorul unui telescop de 350 de milimetri, potrivit unui comunicat al Observatorului din Bârlad.

„În seara de 30 ianuarie 2014, cu ajutorul telescopului principal al Observatorului Astronomic al Muzeului "Vasile Pârvan" din Bârlad, muzeograful Dumitru Ciprian Vîntdevară a reuşit să captureze mai multe imagini cu galaxia M 82, unde se află şi supernova recent descoperită, 2014J”, se precizează în comunicat.

Galaxia M82 se află la aproximativ 12 milioane de ani lumină distanţă, pe teritoriul constelaţiei Ursa Mare. În felul acesta lumina supernovei a călătorit 12 milioane de ani până să ajungă la noi.

În termeni generali, o supernovă reprezintă o etapă finală din evoluţia unei stele gigantice sau supergigantice - stele mult mai mari decât soarele. Supernova este un fenomen violent, o explozie de proporţii greu de imaginat. Steaua în cauză îşi aruncă în spaţiul cosmic materialul din care a fost formată. Supernovele sunt extrem de luminoase şi de multe ori emit mai multă lumină decât toate stelele dintr-o galaxie.