Sari la conținut

EXCLUSIV. Anouar Brahem, interviu înaintea concertului din București

Foto: Arthur Perset

1. Stilul tău nu poate fi încadrat într-un gen muzical anume, fie el oriental, mediteraneean, arab, jazz sau clasic, iar revistele de specialitate vorbesc despre ”genul” Anouar Brahem. Tu cum l-ai defini?

Prefer această descriere a criticilor, din motive lesne de înțeles.

2. Reușești să îmbini perfect creativitatea cu virtuozitatea. Crezi că aceasta este rețeta creării unei muzici care trece testul timpului?

În tinerețe suntem atrași foarte mult de mirajul virtuozității dar, cu timpul, realizezi că nu este cel mai important lucru pentru un muzician, un instrumentist. Mai mult decât atât, cred că uneori trebuie să lupți împotriva acestei ispite a virtuozității, pentru că poate fi o capcană. Exprimarea sentimentelor tale, ca artist, este cea mai importantă parte a creației, astfel că tehnica nu este pentru mine deloc un obiectiv.

3. Ești considerat un maestru al oud-ului. Ce se află în spatele atașamentului tău față de acest străvechi instrument?

Totul a început în copilărie, și poate tocmai de aceea nu a fost nimic planificat, părea alegerea naturală. Nu am fost nicio clipă atras de un alt instrument. Cred că mi-au plăcut sonoritatea, forma, și felul în care el se integrează în orchestrele de muzică arabă, pentru ca oud-ul este poziționat în centrul acestora. Și totuși, nu pot să descifrez exact motivul pentru care m-am oprit la acest instrument, poate e la fel ca dragostea, un mister.

4. Între ” The Astounding Eyes Of Rita” și dublul cd ”Souvenance” au trecut 5 ani, ani care au cuprins și un eveniment important în istoria Tunisei, revoluția din 2010-2011(n.r. Revoluția Iasomiei). Cum te-a afectat, ca artist, realitatea acestui eveniment și cum se reflectă ea în albumul ”Souvenance”?

Este dificil de spus, pentru că atunci când compun nu știu de unde vine inspirația, motivația. Din această cauză nu pot face o legătură directă între revoluția din Tunisia și muzica pe care am scris-o. Ce aș putea spune totuși este faptul că am fost foarte afectat de aceste evenimente, și nu doar eu, bineînțeles, ci întreaga populație. Pentru câteva luni mi-a fost imposibil să compun, tot ce încercam să cânt suna prea banal, chiar trivial într-un anume sens. Mi-a trebuit un pic de timp să trec peste aceste trăiri foarte intense din punct de vedere emoțional. Acum situația țării este mai stabilă politic, am avut alegeri parlamentare și prezidențiale democratice, s-a votat o nouă constituție. Cel mai important este faptul că această tranziție s-a făcut pașnic, în mare parte. Situația economică însă nu s-a îmbunătățit, din păcate, mai sunt multe de făcut.

5. Ai folosit oud-ul într-un mod diferit pentru acest proiect, instrumentul tău nu pare a fi în prim plan, ci în echilibru cu celelalte instrumente, punctând anumite momente, surprinzând alteori. Astfel, întreg proiectul este unul cu o atmosferă specială, ce amintește de muzica de film. Care este ideea principală care a stat la originile acestui proiect?

Sunt și eu surprins de ce a ieșit, pentru că atunci când încep să compun, nu am un plan în adevăratul sens al cuvântului. Încerc să mă eliberez de orice constrângeri și să-mi urmez imaginația oriunde m-ar purta. Am observat și eu cu mirare, la final, că pianul joacă un rol foarte important pe acest album, ceea ce este bine, pentru că niciodată nu urmăresc să așez oud-ul pe un piedestal când intru în studio, totul se petrece mult mai natural. O să sune ciudat dar, într-un fel, muzica însăși a trasat și definit rolul instrumentelor pe album.

6. Colaborezi deseori cu muzicienii de jazz, participi la festivaluri de gen, compui pentru muzicieni de jazz, deși nu te consideri, la rândul tău, unul dintre ei. În ce constă atracția irezistibilă pe care jazz-ul o exercită asupra ta și în ce măsură îți influențează estetic compozițiile?

În anii ’70 și ’80 cele mai interesante experimente muzicale veneau din jazz, iar eu eram foarte interesat de arta modernă, de teatru, de artele plastice, cinema, și chiar am compus muzică de film. Jazz-ul era una dintre aceste forme moderne de expresie, astfel că, pas cu pas, colaborările mele cu muzicienii din această zonă au devenit ceva obișnuit. După ce am înregistrat pentru celebra Casa de Discuri ECM am primit tot mai des și invitații la festivaluri.

7. Muzica ta e sofisticată, presupune moduri complexe, arta improvizației, instrumente atipice. Deși pretinde o anumită concentrare din partea publicului, este o muzică foarte apreciată. Vorbește-ne despre legătura pe care o creezi cu publicul în timpul concertelor tale.

Da, ai dreptate, uneori simt că fac o muzică mai greu accesibilă, mai puțin comercială. Poate este un pic abstractă, introspectivă. Totuși suntem norocoși, mereu există oameni care urmăresc cu atenție ceea ce facem, chiar și în Tunisia, acolo unde, pe vremuri, practic nu exista public pentru muzica instrumentală, deoarece muzica arabă se bazează foarte mult pe voce, iar un concert instrumental era cel puțin bizar pentru oameni. Acum situația s-a schimbat în bine, tinerii sunt interesați să-și lărgească orizonturile, se apropie mult mai ușor de diverse genuri și abordări muzicale.

8. Mai ai timp să mergi la concerte, să urmărești artiști tineri? Ți-a atras atenția cineva în ultima perioadă?

Sigur, interes am, din păcate însă locuiesc mai mult în Tunisia, unde oferta concertistică nu este atât de variată, iar atunci când călătoresc, merg la festivaluri și programul nostru este foarte încărcat. Astfel că mă bazez mai mult pe muzica înregistrată. Am văzut însă și câteva concerte care mi-au plăcut mult, de exemplu Enrico Rava cu Stefano Bollani la pian, doi muzicieni extraordinari.

9. Ești la a treia vizită în România. Cum au fost celelalte două întâlniri cu publicul din țara noastră?

A fost fantastic, ambele concerte au fost primite foarte bine, sper că și pe 12 mai va fi la fel. E o nouă provocare pentru mine să văd dacă vom fi înconjurați de aceeași energie a publicului, pentru că am simțit ceva special în București și abia aștept să concertez din nou acolo.

Concertul Anouar Brahem Quartet - Souvenance are loc pe 12 mai, ora 20.00 la Sala Radio din București.

Biletele pot fi achiziționate de AICI

Etichete: jazz , concert , video , anouar brahem , francois couturier , klaus gesing , bjorn meyer

Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale