Editorial Atentat la dezvoltarea României: Guvernul faultează industria construcțiilor și riscă să arunce la gunoi miliardele europene

Data publicării:
Horațiu Cosma
Horațiu Cosma
fost secretar de stat la Ministerul Transporturilor
Horațiu Cosma este consilier parlamentar la grupul parlamentar USR, responsabil de domeniul transporturilor. În anul 2021 a ocupat poziția de secretar de stat la Ministerul Transporturilor în mandatul lui Cătălin Drulă, unde a gestionat infrastructura de transport rutier și a făcut parte din echipa care a negociat cu Comisia Europeană Programul Național de Redresare și Reziliență PNRR în domeniul transporturilor. Anterior, în 2016, a ocupat poziția de consilier de stat la Cancelaria Prim-ministrului în guvernul tehnocrat, unde a monitorizat progresul marilor proiecte de infrastructură în domeniul transporturilor.
horatiu cosma
Horațiu Cosma. Foto: Arhivă personală

Compania de Drumuri a acumulat în ultimele săptămâni facturi neplătite de peste 1 miliard de lei pentru marile proiecte de autostrăzi și drumuri expres și gaura se tot adâncește:

320 de milioane de lei pe Autostrada A1 Sibiu - Pitești
250 de milioane de lei pe Autostrada Moldovei A7
110 milioane de lei pe Autostrada A0 de Centură București
190 de milioane de lei pe drumul expres Craiova - Pitești
180 de milioane de lei pe Autostrada A3 Transilvania
85 de milioane de lei la podul peste Dunăre de la Brăila
27 de milioane de lei la drumul expres Brăila - Galați

Dar cum s-a ajuns aici? După doi ani de „petrecere” bugetară, cu pensii speciale ajunse la paroxism, angajări fără limită în instituții publice și un dezmăț pe banii românilor, Guvernul a ajuns la fundul sacului. Și, în loc să strângă cureaua propriilor cheltuieli, împinge nota de plată mediului privat.

A început prin a elimina facilitățile fiscale pentru constructori, cu implementare imediată, de la 1 noiembrie. A lovit firmele cu circa 15 procente în plus la masa salarială dintr-un foc, pentru cei care au decis să păstreze salariile nete ale angajaților la același nivel. A mai crescut Guvernul și taxele plătite de firme, cu acel infam procent din cifra de afaceri.

Dar, cel mai grav, de vreo două luni plătește cu țârâita facturi către constructori. Urmăresc de ani de zile situația plăților pentru marile proiecte de infrastructură la Ministerul Transporturilor și pot spune că este foarte grav. În 2021, când eram la minister împreună cu Cătălin Drulă, plăteam facturi la 7-10 zile de la emitere. Au fost zile în care am semnat plăți de 100 de milioane de lei.

Ei bine, astăzi, doar la Compania de Drumuri sunt facturi neachitate de peste 1 miliard de lei. Imens. Și aceeași situație se repetă în toată țara, unde facturile pentru lucrări executate la grădinițe, școli sau modernizarea drumurilor locale zac neplătite de luni de zile.

În actualul ritm de strangulare a companiilor de construcție de către Guvern, urmările sunt mai mult decât previzibile: rând pe rând, aceste firme vor ajunge în blocaj financiar. Fără venituri, nu vor mai fi capabile să plătească salarii, să își onoreze obligațiile către parteneri și, în final, vor abandona șantierele.

O astfel de undă de șoc, dar la un nivel mai redus, s-a produs în perioada 2012-2015, când Victor Ponta a tăiat banii de la marile proiecte de autostrăzi și căi ferate. Au urmat falimente, reduceri abrupte de personal, mii de muncitori care au emigrat pe șantierele din vest. A durat câțiva ani până piața de construcții și-a revenit.

În actualul context, România nu își mai permite o astfel de aterizare forțată pe marile proiecte de infrastructură. Nu are la dispoziție o nouă fereastră de 3-4 ani de resetare a industriei. Până în 2026, trebuie să obținem toate cele 30 de miliarde de euro din PNRR. Și pentru asta, Guvernul Ciolacu trebuie să se trezească urgent. Până nu este prea târziu.

Partenerii noștri