Sari la conținut

Medici sponsorizați de companiile farma. Investigație a Corpului de Control al premierului, după dezvăluirile Digi24 

„Da, mulțumită Digi24. Da, ascultăm și ne uităm la semnalele din presă. Ne-am dat seama că poate fi ceva acolo când au apărut date despre neconcordanțele și situația foarte neclară în care companiile din domeniu anunțau Agenția Medicamentului cu privire la sponsorizări fiindca în prezent în legislație asta e obligația minimală de a informa, de a anunța de a transparentiza acest fenomen”, a spus Valentin Mircea.

Șeful Corpului de Control al premierului a atras atenția că este vorba despre un fenomen foarte larg, în prezent nu este cunoscut nici măcar câte sponsorizări de acest gen s-au făcut.

Nu avem acum o statistică, e un fenomen larg și tocmai asta e și problema. E firesc și în orice industrie există colaborare între specialiști și companiile implicate e chiar benefic la un moment dat, poate fi încurajată cercetarea, învățământul finanțat de companii care își doresc anumiți specialiști pe o zonă, dar de aici până la a sponsoriza orice medic de familie sau farmacist dintr-un oraș micuț să meargă la congrese peste mări și țări lucrurile par să o fi luat razna”, a spus Valentin Mircea.

Valentin Mircea a declarat că sponsorizarea de către companiile farmaceutice a medicilor îi pune pe cei din urmă într-o situație de conflict de interes.

E cel puțin conflict de interes. Adică nu poți fi obiectiv ca medic, să prescrii cel mai bun medicament în momentul în care o companie farmaceutică ți-a finanțat deplasarea la un congres, poate un studiu util în ansamblu dar de ce tocmai acea companie farmaceutica?”, a spus șeful Corpului de Control al premierului.

Valentin Mircea a declarat că, în opinia lui, acest gen de sponsorizări ar trebui interzise, dar a arătat că pot fi găsite mecanisme alternative.

„În opinia mea, da. Se pot găsi mecanisme alternative. Companiile care doresc să sprijine medicii cercetarea și aceste obiective nobile pot să contribuie la un fond din care să fie apoi plătiți cei care vor să meargă la congrese și atunci să se elimine legătura directa dintre o anumită companie și un anumit medic. Ar fi un mecanism. E o idee de a asigura că nu există un conflict de interese. Atunci când ai un fenomen atât de amplu și pare evident că nu poți să-l controlezi măcar de a fi sigur că ceea ce se plătește de acea companie e doar un ajutor și atât. Atunci când nu poți fi sigur ajungi la astfel de soluții de a interzice complet și ca să permiți totuși medicilor care nu au resurse să se informeze poate să contribuie statul. Nu știu dacă există fonduri în acest sens dar pot contribui și acele companii, dar în aceasta formulă”, a subliniat șeful Corpului de Control al Premierului.

Afacerea medicamentului. Drumul banilor

Ancheta realizată de Digi24.ro a scos la iveală faptul că mai mult de 160 de milioane lei au ajuns, în 2014, de la 90 companii farmaceutice la cadre medicale și asociațiile profesionale ale acestora. Banii au luat diferite forme: servicii de consultanță, drepturi de autor, onorarii pentru diferite activități, chiar și tablete și scaune directoriale. O parte din bani au fost destinaţi sponsorizării pentru participarea la evenimente naționale și internaționale, care aduc medicilor punctele de educaţie medicală continuă cerute de lege.

O privire pe listele publicate de firmele producătoare de medicamente pentru anul 2014 arată că unii medici și-au făcut un veritabil obicei din a lua bani de la companii pentru taxe de participare, transport, cazare, etc., chiar dacă adună în dreptul numelui lor multe titluri și sume frumoase de pe urma activităților prestate în calitate de cadru medical și profesor universitar.

Cu alte cuvinte, dacă am putea accepta că o taxă de participare de 200 lei ar fi fost greu de suportat de către un medic cu un salariu de 1.200-1.500 lei, e greu de imaginat, în schimb, că aceeași taxă de 200 lei nu ar fi putut fi plătită de un profesor doctor conferențiar, al cărui venit lunar depășea la momentul 2014 pragul de 15.000 lei pe lună. Ca să nu mai spunem că unele cadre medicale au luat de la două firme sponsorizare pentru același eveniment.

Primele liste publicate după ce Ministerul Sănătății a reglementat, în 2015, modul în care companiile fac publicitate medicamentelor de uz uman au conturat destul de exact fenomenul interdependenței medici-producători/distribuitori de medicamente și ridică numeroase semne de întrebare referitoare la legalitatea și moralitatea unor astfel de acțiuni, la pârghiile pe care sistemul le are pentru rezolvarea conflictelor de interese și chiar la capacitatea sistemului de autoreglare și curățare.

Firmele producătoare de medicamente care acționează în România au fost obligate să-și declare activitățile de sponsorizare și alte cheltuieli prin OUG nr. 2/2014, act normativ care s-a putut însă aplica efectiv abia după luna martie 2015, când a apărut în Monitorul Oficial Ordinul Ministerului Sănătății nr. 194, care, printre altele, a cuprins și formularul de declarare.

ANMDM, instituție publică al cărei unic scop ar trebui să fie protejarea și promovarea sănătății publice, a procedat astfel încât firmele producătoare să se bucure de discreție maximă. În primul rând, Agenția a avut grijă să publice miile de pagini cu tabele și cifre într-un loc bine „ascuns” de pe propriul site, fără a semnaliza într-un mod vizibil, eventual pe prima pagină, publicarea listelor. Apoi, tabelele au fost publicate astfel încât să fie îngreunată salvarea lor și prelucrarea datelor.

Nu în ultimul rând, în lipsa precizării datei publicării/actualizării informațiilor, acestea pot fi oricând și ușor „ajustate”, detaliu care a permis, de pildă, ca în cazul unei anumite firme producătoare de medicamente să se „piardă” pe drum peste 1.100 poziții între momentul 10 decembrie (dată la care Digi 24 a consultat pentru prima dată tabelele) și mijlocul lunii februarie 2016.

Citiți și: 
Afacerea Medicamentul. Drumul banilor (1): Medicii, farmaciștii și asociațiile profesionale din domeniul sănătății au luat, în 2014, peste 35 mil. euro de la producătorii de medicamente
Afacerea Medicamentul. Drumul banilor (2): Cum acoperă neregulile Agenția Națională a Medicamentului. Ministerul Sănătății, nepăsător
Afacerea Medicamentul. Drumul banilor (3) - Medicii care au luat cei mai mulţi bani de la companiile farma
Afacerea Medicamentul. Drumul banilor (4) - „Paznicii” integrității medicilor, plătiți și ei de producătorii de medicamente
Afacerea Medicamentul. Drumul banilor (5) - Incompatibilii din comisiile cheie ale Ministerului Sănătății
Etichete: video , medici , corpul de control al premierului , ancheta digi24 , sponsorizari medici , valentin mircea , companiile farma , ancheta corpul de control al premierului

Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale