De joi, românii care sunt victime ale unui atac cibernetic pot raporta incidentul la numărul unic 1911

cyber securitate hacker calculator parola facebook guvern

Numărul unic 1911, prin care persoanele fizice, juridice şi instituţiile publice din România vor putea raporta incidentele de securitate cibernetică pe care le-au constatat, a fost lansat oficial joi, costul proiectului fiind de un milion de euro.

hacker shutterstock_360099731
FOTO: Shutterstock

Potrivit ministrului Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale, Alexandru Petrescu, noul serviciu va fi disponibil non-stop, iar datele colectate privind incidentele de securitate cibernetică vor contribui la elaborarea de strategii naţionale în domeniu.

"Pot spune că e aproape un moment istoric în ceea ce priveşte securitatea cibernetică în România. După cum anunţat acum câteva zile, astăzi, 2 mai, lansăm numărul unic 1911, prin Centrul Naţional de Răspuns la Incidentele de Securitate Cibernetică. Acest număr este apelabil din toate reţelele la care pot fi raportate incidentele de securitate cibernetică de către persoanele fizice, juridice şi instituţii publice, oferindu-li-se prin Call Center o asistenţă primară şi consiliere pentru diagnosticare şi remediere. De la momentul la care am anunţat că acest număr va deveni operaţional, am solicitat conducerii CERT să extindă numărul la 24 de ore din 24, şapte zile din şapte, astfel încât să fim siguri că putem acoperi nevoia de solicitare a tuturor cetăţenilor şi a tuturor firmelor din România şi instituţiilor publice care sunt victime ale unor incidente de securitate cibernetică", a spus Petrescu.

Proiectul a fost realizat cu fonduri europene prin programul Connecting Europe Facility

"Proiectul este realizat pe baza fondurilor europene, ce vin din Connecting Europe Facility, şi se situează undeva la suma de un milion de euro, din care 75% fonduri europene şi 25% fonduri bugetare. Acest număr ar fi trebuit înfiinţat de mai multă vreme. Persoanele fizice şi persoane juridice pot apela acest număr unic dacă sunt victime ale unui incident cibernetic, pentru că noi compilăm aceste date, le vom analiza şi acestea se pot întoarce în Strategii de securitate cibernetică. Tendinţa la nivel european este să se realizeze tranziţia de securitate cibernetică de la una reactivă la una proactivă", a adăugat şeful MCSI.

Datele prezentate joi, în cadrul conferinţei de lansare a numărului unic 1911, de ministrul de resort arată că economia globală este prejudiciată, anual, cu 400 de miliarde de euro din cauza criminalităţii cibernetice.

"Se estimează că atacurile cibernetice prejudiciază anual economia globală cu 400 de miliarde de euro, iar impactul economic al criminalităţii cibernetice a crescut de cinci ori din 2013, fiind o provocare pentru însăşi securitatea internă a Uniunii Europene. În Europa, peste 50% dintre cetăţeni se consideră neinformaţi privind ameninţările cibernetice, iar circa 70% dintre întreprinderi au cunoştinţe minime privind aceste riscuri. Situaţia generală la nivelul Uniunii Europene este că 80% dintre întreprinderile europene s-au confruntat cu cel puţin un incident de securitate cibernetică, în anul 2018. În toate sectoarele industriale, incidentele de securitate cibernetică au crescut cu 38%, aceasta fiind cea mai mare creştere din ultimii 12 ani. În România, educaţia digitală în domeniul securităţii informaţiilor continuă să fie deficitară, din păcate. Majoritatea alertelor procesate de către CERT-RO, în proporţie de 87%, se referă la sisteme informatice vulnerabile compromise sau infectate cu diferite variante de malware, situaţie influenţată şi de nivelul abilităţilor digitale individuale, La nivelul anului 2018, în sistemul clasic al CERT-RO au fost înregistrate aproximativ 1.200 de incidente unice", a menţionat demnitarul.

Se încurajează anunțarea incidentelor de securitate cibernetică din partea IMM-urilor și a cetăţenilor

"România a fost atât generatoare de incidente de securitate cibernetică, dar şi ţintă, riscul fiind evaluat la niveul mediu, iar tendinţa este crescătoare. Astfel, reacţia rapidă la aceste incidente, precum şi diseminarea informaţie către public este vitală pentru limitarea pagubelor şi protejarea utlizatorilor. Prin acest nou serviciu guvernamental încurajăm în mod special notificarea informaţiilor corespondente incidentelor de securitate cibernetică din partea IMM-urilor sau a cetăţenilor care sunt adesea afectaţi de campanii maliţioase specifice, cum ar fi: ultimele tipuri de scam, phishing, fraude care afectează utilizatorii din România, vishing - fraudă cu suport tehnic fals, fraudă cu vouchere, fraudă cu bilete de avion etc. Absolut toţi putem fi victime ale unui atac cibernetic. România, ca şi multe alte state, este constant ţinta atacurilor cibernetice fie din zona statală, fie non-statală", a subliniat Alexandru Petrescu.

Prin crearea serviciului 1911 s-a creat o platformă de colaborare între operatorii de servicii esenţiale şi furnizorii de servicii digitale

"Primul nivel al Call Center-ului este cel de suport, asistenţă şi triaj. Practic, la primul nivel al Call Center-ului veţi avea asigurat suportul tehnic pentru a depăşi momentul, asistenţa pentru a diminua sau a înlătura incidentul cibernetic, şi triajul adică faptul că mesajul dvs. este receptat şi se face un ticket cu informaţii specifice. Apoi, trecem la nivelul 2 în care aceste informaţii sunt analizate, iar pe baza informaţiilor analizate şi sunt întoarse către dvs. indicaţii privind coordonarea incidentului de securitate cibernetică şi, foarte important, se transformă într-o alertă de securitate cibernetică foarte utilă celor care pot fi victime ale aceluiaşi incident. Gradul de atenţie este sporit în această perioadă (a alegerilor europarlamentare, n.r.), aşa cum a fost şi anul trecut. Prin acest Call Center s-a creat şi o platformă de colaborare între operatorii de servicii esenţiale şi furnizorii de servicii digitale. Valoarea proiectului include aceste livrabile", a afirmat Aramă.

În viziunea specialistului, firmele sunt obligate să raporteze aceste incidente numai dacă intră în categoria operatorilor de servicii esenţiale sau a furnizorilor de servicii digitale şi care au grad mare de acoperire sau care deservesc un număr mare din populaţia ţării.

"Încet, încet, schimbăm modul în care analizăm datele. Începem să analizăm date proprii despre atacurile şi sistemele nu neapărat cele vulnerabile, ci IP-urile şi calculatoarele implicate în incidente de securitate cibernetică sau victime ale unor incidente de securitate cibernetică. Acest Call Center are scopul de a contribui la educaţia celor implicaţi în incidente de securitate cibernetică. Firmele sunt obligate să raporteze aceste incidente numai dacă intră în categoria operatorilor de servicii esenţiale sau furnizorilor de servicii digitale şi care au grad mare de acoperire sau care deservesc un număr mare de populaţie", a susţinut directorul general al CERT-RO.

Potrivit acestuia, la ora actuală, în activitatea noului Call Center sunt implicate 10 persoane, iar "dacă va fi cazul vom căuta resurse pentru a mări numărul lor". 

Sursa: Agerpres

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale