Sari la conținut

Pericolul la care se expun românii zilnic când merg pe stradă. Detaliile care ar putea salva sute de vieți

Fetiţa lovită săptămâna trecută pe trecerea de pietoni de un şofer care apoi a fugit este doar una dintre miile de persoane călcate de maşini. În fiecare zi, 17 oameni sunt accidentaţi în acest fel. Datele Poliţiei arată însă că vina este împărţită. Mulţi şoferi nu sunt atenţi la drum, însă nici pietonii nu traversează de fiecare dată pe unde ar trebui. Rezultatul? Sute de oameni care-şi pierd viaţa.

Neatenţie, viteză, treceri de pietoni nesemnalizate sau pe care sunt parcate maşini. O combinaţie care transformă pietonii în victime sigure.

„Vina este de ambele părți. În primul rând, foarte mulți dintre pietoni traversează prin locuri nepermise”, afirmă Sorin Ene, pilot.

Pietonii, la rândul lor, dau vina pe şoferi.

Este o frică, normal. De aceea te uiți, te oprești, poate să vină pe lângă cealaltă mașină. Telefonul în primul rând, problemă, problemă mare”, spune un pieton.

Cei de la volan se apără şi spun că un pieton aflat pe trecere se crede invincibil.

„Nebuni. Nebuni pentru că ei vor de fiecare dată să li se ofere prioritate, dar poate fi un caz în care nu țin frânele. Ce faci în momentul ală? Să fie mai atenți în trafic”, afirmă un șofer.

În fiecare zi, 17 oameni sunt loviţi de maşini, arată statistica Poliţiei. Dintre aceştia, 9 traversează neregulamentar. În 2016, au fost aproape 7.000 de accidente în care au fost implicaţi pietoni.

„Mie nu mi se poate întâmpla asta. Nu se poate întampla decât la ştiri şi altor persoane, nu mie. Este departe de mine. Pot să traversez un pic mai repede, pot să traversez pe roşu, o să mă vadă, o sa mă ferească”, spune sociolog.

Pe lângă ignoranţa pietonilor, şoferii se confruntă şi cu alte obstacole.

Mult mai vizibil este marcajul de pe jos, marcajul rutier cu acea vopsea specială care noaptea este reflectorizantă. Dacă acel marcaj lipsește? El: Este foarte greu să poți să-ți dai seama, cu atât mai mult noaptea, cu atât mai mult noaptea când plouă pentru că asfaltul devine lucios”, afirmă Sorin Ene, pilot.

Deși Codul Rutier spune că șoferii nu au voie să parcheze la 25 de metri sau mai puțin de trecerile de pietoni, de multe ori mașinile sunt lăsate la câțiva pași de zebre, lucru care îi face pe pietoni aproape invizibili pentru cei de la volan.

În fiecare lună, aproape 3.000 de şoferi sunt amendaţi pentru că nu au acordat prioritate la trecere. De cealaltă parte, 4.000 de pietoni se aleg cu o amendă lunar pentru că traversează prin locuri nepermise.