Analiză. Eliminarea supraaccizei la carburanți va trebui compensată cu o nouă creștere. Care este motivul

Data actualizării: Data publicării:
Federal Budget Expected To Reveal Welfare Cuts And Tax Increases
Foto: Getty Images

Parlamentul a pornit la reducerea accizei, mai precis eliminarea acelui supliment de 7 cenți la litru, sau 32 de bani, după cum a fost introdus, în lei, în toamna lui 2017, arată o analiză Business Club.

Dar calculele de acasă nu se potrivesc deloc în târg. Acciza este redusă pentru a o majora mai apoi. Cu această reducere, România intră sub nivelul minim acceptat la nivel european și prin urmare este nevoie de a veni cu o corecție.

Supraacciza, cum a ajuns să fie cunoscută, de fapt e parte din acciza totală. Eliminarea ei a fost o inițiativă a PNL. Acum a trecut de comisiile camerei deputaților și mâine va fi în plen. PSD a pus umărul la această procedură rapidă.

După scoaterea a 32 de bani pe litru, acciza din România va ajunge la 1,656 lei pe litrul de benzină fără plumb și de 1,518 lei la motorină. Tot la litru.

Există o directivă europeană care stabiliește un prag minim al accizelor sub care o țară membră nu poate intra. Și în cazul nostru, acestea sunt de 359 de euro pe mia de litri de benezină fără plumb și de 330 de euro pe mia de litri de motorină. Pentru conversie este luat cursul din prima zi a lui octombrie, cu aplicarea accizelor în următorul an. Și banca centrală europeană a stabilit un curs pe 1 octombrie de 4,7511 lei. Prin urmare acciza minimă posibilă pe prevederile europene este de 1,705 lei pe litrul de benzină fără plumb și de 1,568 lei pe litrul de motorină. Ceva mai sus decât a ieșit din comisiile parlamentare.

Practic, pentru a rămâne la nivelul minim acceptat, acciza ar fi trebui să scadă cu doar 27 bani, nu cu 32 de bani. Prin urmare, dacă această lege va intra în vigoare și are termen de aplicare 1 ianuarie, va fi necesar ca guvernul să intervină pentru a crește accizele cu vreo 5 bani ca să nu intre în coliziune cu normele comunitare.

E drept că proiectul pentru scoaterea supraaccizei e depus de prin vară, dar și atunci s-ar fi intrat sub acciza minimă. Problema este că s-au inversat rolurile. Dacă atunci liberalii erau în opoziție, acum sunt la guvernare. Iar PSD a văzut oportunitatea. De asta a și grăbit trecerea prin Parlament. Social-democrații au pus pe ordinea de zi și au votat cu două mâini ca să se adopte. Când guvernul va trebui să facă acele corecții necesare, atunci vor avea muniție să atace guvernul: Executivul PNL crește accizele. Scumpire, austeritate și ce mai găsesc pe acolo prin vocabular.

Pe această neconcordanță, guvernul trebuie să se miște inteligent. Să adopte o decizie cu aplicare din același moment, 1 ianuarie, astfel încât la consumator să ajungă doar un impact net, o reducere de 27 de bani plus influența TVA, care ar duce la o ieftinire de vreo 32 de bani la pompă. De la 5,6 lei, litrul de benzină fără plumb pe care îl avem noi prin zonă ar urma să se reducă la 5,28 de lei. Dacă ar fi eliminată acea acciză suplimentară de 32 de bani fără a ține cont de normele europene, atunci ieftinirea s-ar duce aproape la 38 de bani.

Impactul bugetar va depinde la ce nivel se va opri în final acciza. Va fi undeva între 2,5 și 3 miliarde de euro, cu influență atât din acciză cât și din TVA, pentru că taxa pe valoare adăugată vine peste prețul care include acciza. E taxă la taxă. E un impact estimativ pentru că nu avem nici date clare despre nivelul consumului - e undeva

între 7 și 8 miliarde de litri de carburnat pe an, cu motorina ocupând cam două treimi din total.

Dar este un impact brut. Cel net este greu de cuantificat, deoarece scăderea de taxe atrage după sine o creștere a consumului și se compensează din volum mai mare. Se poate ajunge ca impactul net de fapt să fie pozitiv în timp.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri