Sari la conținut
News Alert

Nike sau Adidas? Cum arată lupta giganţilor în fotbal

Valoarea contractelor individuale de sponsorizare din fotbal, pe care se bat greii Nike şi Adidas, nu mai este de foarte mult timp la firul ierbii. Fotbaliştii mari primesc milioane de euro pentru a încălţa un model sau altul. Sunt sume colosale pe care Nike şi Adidas „le pun la picioarele" jucătorilor. Toate aceste injecţii uriaşe umflă, însă, sumele de transfer ale fotbaliştilor. Cu alte cuvinte, cu cât au mai mulţi bani, cu atât fac şi mai mulţi bani. Optimismul acesta năucitor cu care se aruncă banii în acest domeniu este similar, însă, cu o bulă. Care se va sparge sau nu.

Cei mai scumpi 100 de jucători din campionatele Angliei, Franţei, Germaniei, Italiei şi Spaniei valorează 11,2 miliarde de dolari, potrivit unui studiu citat de Bloomberg.

57% din această sumă este dată de jucători care poartă ghete de la compania americană Nike şi doar 33% e dată de fotbaliştii încălţaţi de către germanii de la Adidas. Cei doi giganţi din industria echipamentelor sportive domină, aşadar, 90% din piaţa contractelor individuale de sponsorizare semnate cu cei mai bine cotaţi jucători. Sunt bani pe care fotbaliştii îi obţin extrem de uşor, sunt venituri individuale, separate de salariile pe care le încasează de la cluburile pentru care joacă. Iar statutul privilegiat îi ajută să câştige şi mai mulţi bani. Sumele uriaşe pompate în jucători cresc preţul acestora. În ultimii 5 ani, valoarea unui fotbalist cu aceleaşi caracteristici s-a dublat. În 2016, spre exemplu, doar 8 fotbalişti valorau mai mult de 100 de milioane de euro. Anul acesta, sunt 26. Recordul a fost atins odată cu transferul lui Neymar de la Barcelona - pentru care francezii de la Paris Saint Germain au plătt 222 de milioane de euro. Un preţ greu de imaginat în urmă cu câţiva ani.

Iar cel mai scump fundaş din istoria fotbalului a devenit Virgil van Dijk - care a trecut de la Southampton la Liverpool în schimbul a 85 de milioane de euro.

Ce au în comun toţi aceşti fotbalişti în afară de sumele uriaşe din conturi? Toţi joacă în ghete semnate de Nike.

În privinţa contractelor individuale încheiate cu fotbaliştii de top, Nike a venit foarte tare din spate. Compania, cu sediul din Oregon, a încălţat sezonul trecut 60% dintre jucătorii celor mai puternice 5 ligi europene, cu 12 procente mai mult decât în urmă cu 3 ani. Adidas este, însă, lider atunci când vine vorba de sponsorizările acordate cluburilor de fotbal. În 2016, spre exemplu, Adidas a încheiat contracte în valoare de 3 miliarde de dolari, în vreme ce contractele încheiate de Nike au însumat 2,1 miliarde de dolari.

Germanii au, aşadar, cluburile de fotbal, americanii au jucătorii. Din 2010 şi până în prezent, valoarea contractelor de sponsorizare a urcat extrem de repede şi a atins cote uriaşe. Există un boom al vânzărilor de articole sportive pe care Nike şi Adidas îl exploatează la maximum şi încearcă să încheie tot mai multe contracte individuale cu fotbaliştii mari. În schimbul sumelor pompate pe acest segment, Nike se aşteaptă la venituri de 50 de miliarde de dolari până în 2020, iar Adidas estimează în jur de 32 de miliarde de dolari.

Iar sumele uriaşe aruncate de cele 2 companii în lupta pentru supremaţie se văd cel mai bine pe teren englezesc. Adidas a încheiat un contract de sponsorizare pe 10 ani cu Manchester United în valoare de 1,1 miliarde de dolari. De cealaltă parte, în 2016, Nike a încheiat un contract de aproape 1,3 miliarde de dolari cu Chelsea.

Cele 2 companii sunt lideri pe piaţa echipamentelor sportive. În 2016, Nike ocupa primul loc, cu o cifră de afaceri anuală de 27 de miliarde de euro, faţă de 17 miliarde de euro cât raporta Adidas.