Sari la conținut

Planuri la Ministerul de Finanțe. Vinieta, scoasă și înlocuită de taxe de autostradă?

În condițiile în care în Europa există două sisteme de taxare a infrastructurii rutiere, anume cel bazat pe vinieta plătită în funcție de durata utilizării infrastructurii, și cel al taxei de autostradă, bazat pe lungimea parcursă efectiv, România pare a migra spre cel de-al doilea.

O intervenție de marți a ministrului de Finanțe, Eugen Teodorovici, la postul public de televiziune, ridică multe semne de intrebare, din acest punct de vedere.

În primul rând - aici ministrul Teodorovici s-a exprimat clar - nu pot coexista atât vinieta, cât și taxa de autostradă. ”Nu iei și vinietă și taxă de drum, și una și alta” a spus el, în contextul în care Guvernul își dorește ca până la finele anului să semneze un contract de concesiune pentru Ploiești Brașov bazat pe perceperea unei taxe.

Coexistența celor două forme de tarifare nu se întâlnește nicăieri în Europa. De regulă țările din sudul Europei au un sistem bazat taxe de autostradă, în timp ce țările nordice și central europene, precum și majoritatea țărilor ex-comuniste din UE utilizează la tarifarea autoturismelor prin vinietă.

Polonia este una dintre excepții. In ambele sisteme, anumite elemente ale infrastructurii, cum ar fi podurile sau tunelurile se pot tarifa separat, dacă au o complexitate ridicată.

Se vor putea obține venituri identice pentru Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România (CNAIR) după schimbarea sistemului? Poate aduce taxa de autostradă tot atât de mulți bani cât vinieta? În prezent CNAIR încasează aproximativ 200 de milioane de euro din rovinietă și este cert că suma nu va putea fi obținută din taxarea unei singure autostrăzi. Taxa de autostradă va putea fi percepută și pe alte tronsoane care sunt deja realizate și care au fost finanțate din fonduri UE.

”Când ai tot parcursul făcut (întreaga autostradă terminată – n.red.) poți să ai și o astfel de abordare”, a răspuns Teodorovici întrebării realizatorului TVR, dacă se poate introduce o taxă pe autostrada Sibiu-Nădlac în condițiile în care lipsesc sectoare ale acesteia.

Ministrul a insistat pe ideea de operare a autostrăzilor. Aceasta ar însemna că chiar dacă autostrăzile sunt realizate din fonduri de stat sau europene, operarea, întreținerea și repararea acestora s-ar putea face de către un concesionar contra cost. O astfel de abordare, justificată prin necesitatea de întreținere corespunzătoare a autostrăzilor realizate din fonduri europene, ar putea primi girul Comisiei Europene. Taxa ar trebui să fie însă mai mică decât în cazul celor realizate cu bani ai investitorilor privați.

Teodorovici a spus că există chiar o echipă de lucru care analizează astfel de aspecte. Ministerul Transporturilor nu a oferit niciodată informații privitoare la acest subiect.

Teodorovici a comentat marți că Guvernul a respins propuneri ale Ministerului Transporturilor de majorare a vinietei percepute pentru camioane. Majorarea ar fi impusă de necesitatea alinierii la niveluri minime ale vinietei, stabilite prin legislația europeană.

Etichete: Ministerul Transporturilor , ministerul de finante , Eugen Teodorovici , vinieta , taxa autostrada , cnair

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale