Reziliere cu scandal pe Autostrada Transilvania. Straco cere Companiei de Drumuri daune de peste 461 milioane de lei

Cristina Sbîrn Data publicării:
santierul chetani-campia turzii
Imaginea dezastrului de pe șantierul Chețani-Câmpia Turzii, FOTO: Captura video Pro Infrastructura

Românii de la Straco, goniți la începutul lunii de pe tronsonul Chețani-Câmpia Turzii din Autostrada Transilvania, cer Companiei de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) daune de 461 milioane de lei, potrivit unui document trimis de constructor către CNAIR și obținut de Digi24.

Notificarea celor de la Straco vine după ce Tribunalul București a admis contestația depusă de compania Straco privind rezilierea contractului de 280 de milioane de lei pentru construirea celor circa 16 kilometri din A3. Decizia Tribunalului a fost atacată de CNAIR la Curtea de Apel București. Contractul a fost reziliat de CNAIR pe 11 martie, după ce ministrul Transporturilor Cătălin Drulă anunța că progresul în ultimele cinci luni a fost de doar 1%.

În documentul obținut de digi24.ro, Straco acuză Compania de Drumuri că nu și-a îndeplinit obligațiile care îi reveneau și că a refuzat încă din 2019 să recunoască firma Restra Construct SRL drept subantreprenor, împiedicând astfel ducerea la bun sfârșit a contractului.

”Prin neaprobarea Restra Construct SRL restrângeți nejustificat, netemeinic și nelegal, capacitatea Straco de a executa lucrarea”, se arată în documentul citat.

”Prin obținerea de către Restra a calității de subantreprenor acesta va putea susține Straco în mod definitiv în executarea contractului, atât pe chestiunea de execuție, dar și pe chestiunea asigurării garanției de bună execuție în temeiul contractului și prelungirea duratei de existență a acesteia”, se mai arată în notificarea trimisă de constructor Companiei de Drumuri.

Care este motivul invocat de CNAIR

Motivul invocat în 3 rânduri de către CNAIR a fost acela că cei de la Restra nu îndeplineau condițiile pentru a fi subantreprenori. Reprezentanții Straco atrag, însă, atenția că tot CNAIR a aprobat transformarea unei alte firme din prestator de servicii în subcontractor atunci când a avut nevoie de muncitorii și utiliajele sale pentru a finaliza anul trecut nodul Chețani, fără de care nu ar fi putut fi deschis în septembrie anul trecut traficul pe locul adiacent, de 18 kilometri dintre Iernut și Chețani.

Acestea nu sunt singurele lucruri pe care le reproșează Straco Companiei de Drumuri. Potrivit constructorului, rezilierea contractului pentru tronsonul Chețani-Câmpia Turzii înseamnă falimentul.

Cei de la Straco amenință că dacă CNAIR nu va accepta Restra drept subantreprenor se vor adresa instanței. Un proces ar bloca relicitarea lucrărilor rămase de executat, spun surse Digi24. Cu alte cuvinte cei 16 kilometri de autostradă riscă să rămâne nefinalizați o bună bucată de timp de acum înainte dacă un eventual proces cu Straco va tărăgăna prin instanțe.

Cum au calculat cei de la Straco daunele

- 41,8 milioane lei – contravaloarea revendicărilor formulate către CNAIR
- 24,86 milioane lei +penalități – contravaloarea prejudiciului produs prin executarea garanțiilor
- contravaloarea beneficiului nerealizat: 183 milioane lei proiect Ogra (tronsonul Chețani-Câmpia Turzii. CNAIR plătise până la data rezilierii 42% din valoarea contractului de circa 280 mil. lei. Fără TVA, n. red), 82 milioane lei proiect Pasaj Domnești (aici Straco este antreprenor general, dar lucrările le fac subcontractori și, potrivit CNAIR, avansează bine, putând chiar fi gata până la finalul anului viitor, n.red) – adică valoarea contractelor până la finalul acestora.
- dauna produsă prin falimentul societății pe care o estimează la circa 129,86 milioane lei.
În total, Straco cere daune de 461.534.130 lei Companiei de Drumuri, la care adaugă actualizări de prețuri, penalități și TVA.

Contract început în 2016, ajuns în 2021 la nici 38%

Compania de Drumuri a anunțat pe 11 martie rezilierea contractului cu cei de la Straco pentru realizarea a 15,69 kilometri din Autostrada Transilvania, între Chețani și Câmpia Turzii.

“Precizăm că după deschiderea traficului rutier pe Nodul Rutier Chețani, în data de 18.09.2020, Antreprenorul a redus considerabil ritmul de execuție a lucrărilor. La data deschiderii traficului, progresul fizic era de 36,81%, iar în prezent progresul fizic înregistrat este de 37,86%”, au transmis atunci reprezentanții CNAIR printr-un comunicat de presă. Ordinul de începere a lucrărilor pentru tronsonul Chețani-Câmpia Turzii a fost dat în mai 2016.

„Acest contract este practic mort de ani de zile. Nu se lucrează, se lucrează în bătaie de joc. Din păcate au mai băgat la apă subcontractori de bună credință care au lucrat pentru această firmă aflată în insolvență”, declara ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, la Digi24, în urmă cu aproape o săptămână.

Firma Straco Grup a fost înființată în 2003 și a intrat în insolvență în 2015. Potrivit Ministerului Finanțelor Publice, firma a avut în 2020 o pierdere de 26,47 milioane lei și 60 de angajați.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate