Cum ajung maşinile de lux la Phenian, sfidând sancţiunile internaţionale şi populaţia care îndură foamete şi lipsuri

Adrian Dumitru Data actualizării: Data publicării:
North And South Korean Leaders Meet For Third Summit In Pyongyang
(Foto: Gulliver/Getty Images)

Pe 14 iunie 2018, două vehicule blindate Mercedes-Maybach S600 au fost trimise din portul olandez Rotterdam într-o călătorie de luni de zile, traversând mai multe ţări pentru a ajunge, într-un final, la Phenian. Astfel de livrări de produse de lux sfidează sancţiunile impuse Coreei de Nord, relatează CNN.

După mai multe opriri în China, Japonia, Coreea de Sud şi Rusia, cele două maşini, fiecare în valoare de 500.000 de dolari, au ajuns la destinaţia lor finală: Phenian. În capitala Coreei de Nord nu este decât un singur posibil client care să aibă nevoie sau să-şi permită un astfel de vehicul.

Originile şi călătoria celor două maşini de lux au fost dezvăluite într-un raport al C4ADS, organizaţie internaţională non-profit care se ocupă cu analiza şi strângerea de informaţii în legătură cu conflicte globale şi probleme de securitate transnaţională.

Sancţiunile puse Coreei de Nord de ONU ca pedeapsă pentru dezvoltarea de armament nuclear se presupune, însă, că ar trebui să oprească livrarea de produse de lux în Coreea de Nord.

Coreea de Nord are o reţea complexă prin care aduce bunuri de lux în ţară, în pofida sancţiunilor care i-au fost impuse

C4ADS a descoperit că la Phenian au ajuns bunuri de lux în valoare de cel puţin 191 milioane de dolari între 2015 şi 2017, sursa lor fiind în jur de 90 de ţări, sfidând, practic, sancţiunile date de ONU. Cifrele exacte sunt greu de determinat, mai ales pentru că nu există o definiţie generală a ce reprezintă un „bun de lux”, dar şi din cauza modului clandestin în care au loc aceste tranzacţii între Coreea de Nord şi exportatori.

Mercedes-Maybach S600 este însă, fără îndoială, o maşină de lux. Este echipată cu scaune de piele cu funcţii de masaj şi este blindată pentru a-i proteja pe pasageri de focul de mitralieră şi dispozitive explozive.

Kim Jong-un călătoreşte frecvent în ceea ce se presupune că este un Mercedes-Maybach Pullman Guard, o limuzină blindată al cărei preţ ajunge în jurul sumei de un milion de dolari. Se presupune că acest vehicul a fost folosit la întâlnirea dictatorului nord-coreean cu preşedintele Coreei de Sud, Moon Jae-in. Kim a mai fost văzut şi într-un Rolls-Royce anul trecut.

Daimler, compania care deţine Mercedes le-a declarat celor de la CNN că „nu există niciun indiciu asupra felului în care aceste vehicule au fost livrate şi unde au fost produse”.

Compania noastră nu a avut nicio legătură de afaceri cu Coreea de Nord de peste 15 ani, iar în acest moment ne conformăm total cu embargourile puse de Statele Unite şi de Uniunea Europeană. Pentru a preveni livrările în Coreea de Nord sau în oricare dintre ambasadele sale din jurul lumii, Daimler a implementat un sistem de control pe care îl considerăm adecvat şi eficient care îndeplineşte toate exigenţele autorităţilor de control”, au mai spus reprezentanţii companiei.

Vânzarea de vehicule de către terţi, în mod special a vehiculelor la mâna a doua, se află dincolo de controlul şi responsabilitatea noastră. Întotdeauna investigăm vehiculele afişate în fotografii din media, dar fără numerele de identificare specifice ale vehiculului este imposibil să-i dăm de urmă”, concluzionează Daimler.

C4ADS concluzionează că Phenianul şi-a dezvoltat o reţea complexă, aflată într-o evoluţie constantă, pentru a putea obţine produse de lux şi a evita controalele. Raportul acestora arată că în Coreea de Nord au ajuns 803 de maşini de lux din 2015 până în 2017, majoritatea lor de la companii ruseşti.

Inter-Korean Summit 2018
Una dintre maşinile blindate de lux ale lui Kim Jong-un la vizita din Coreea de Sud. Foto: Getty Images

Traseul maşinilor de lux, între călătorii ascunse pe mare şi curse aviatice neprogramate

Lucas Kuo, unul dintre autorii raportului spune că au fost necesare 8 luni de investigaţii pentru a descoperi traseul vehiculelor blindate. Au fost parcurse sute de documente şi arhive pentru a descoperi cum au ajuns vehiculele de la Rotterdam la Phenian.

Concluzia lor a fost că cele două maşini Mercedes au plecat din Rotterdam spre Dalian (China), după care au ajuns în Osaka (Japonia), Busan (Coreea de Sud), unde au fost urcate pe un vas numit DN5505. De aici, călătoria lor începe să devină problematică. DN5505, conform sistemelor de urmărire a navelor pe ocean, trebuia să ajungă în Nakhodka, un oraş din Rusia, însă pe drumul spre acest oraş, vasul nu a mai dat informaţii în legătură cu poziţia sa timp de 18 zile. Autorii raportului spun că e vorba de o tactică folosită de vasele comerciale care încalcă sancţiuni internaţionale.

Când sistemele de urmărire au fost repornite pe DN5505, vasul se afla în acelaşi loc dar se îndrepta în direcţia opusă, înapoi spre Busan. Comandanţii navei au motivat că nava a ajuns la Nakhodka pentru o livrare de cărbune antracit, însă în orașul rus nu există nicio consemnare a prezenţei vasului.

Mai mult decât atât, la două zile de la data la care vasul DN5505 trebuia să ajungă în Rusia, trei avioane de marfă care aparţin de compania aeriană de stat a Coreei de Nord au călătorit de la Phenian la Vladivostok fără o programare prealabilă.

Deşi nu există dovezi clare care să ateste că maşinile au ajuns în Coreea de Nord din Vladivostok, prezenţa avioanelor de marfă fără zboruri înregistrate şi comportamentul ciudat al comandanţilor vasului comercial care transporta cele două blindate pare să sugereze o asemenea ipoteză, se mai arată în raportul celor de la C4ADS.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri