Galerie Foto Un spărgător de gheaţă a plecat în căutarea epavei Endurance, aflată la o adâncime de 3.000 de metri în „cea mai rea mare din lume”

Data actualizării: Data publicării:
profimedia-0411009947
Spărgătorul de gheaţă sud-african S.A. Agulhas II a plecat în căutarea epavei Endurance, zdrobită de gheţurile din Antarctica în 1915. Foto: Profimedia Images

Un spărgător de gheaţă sud-african a plecat sâmbătă din oraşul Cape Town în căutarea epavei Endurance, nava exploratorului britanic Ernest Shackleton, zdrobită de gheţurile din Antarctica în 1915 şi scufundată la o adâncime de 3.000 de metri, informează AFP.

„Falklands Maritime Heritage Trust confirmă că expediţia «Endurance22», ce vizează localizarea, observarea şi filmarea epavei Endurance (...), a plecat conform orarului prevăzut din oraşul Cape Town şi se îndreaptă spre Marea Weddell”, au anunţat organizatorii expediţiei, o fundaţie care promovează patrimoniul marin şi maritim din Atlanticul de Sud.

Spărgătorul de gheaţă sud-african S.A. Agulhas II are la bordul său un echipaj de 46 de marinari şi pe cei 64 de membri ai expediţiei, conform Agerpres.

profimedia-0411009611
Spărgătorul de gheață SA Aguilas II. Foto: Profimedia Images

Nava Endurance a părăsit la sfârşitul anului 1914 insula britanică Georgia de Sud, situată în Atlanticul de Sud, în cadrul expediţiei Imperial Trans-Antarctic, condusă de Ernest Shackleton, ce viza prima traversare a continentului antarctic, din Marea Weddell până în Marea Roos, trecând pe la Polul Sud.

Endurance Leaves
Plecarea navei Endurance. Foto: Profimedia Images

În ianuarie 1915, Endurance a fost prinsă de gheţurile formate în Marea Weddell, în apropiere de banchiza Larsen. Rămânând captivă timp de mai multe luni, acea goeletă cu trei catarge şi o lungime de 44 de metri a fost zdrobită treptat de presiunea gheţurilor şi s-a scufundat în noiembrie 1915 la o adâncime de 3.000 de metri.

THE ENDURANCE trapped in ice during Robert Shackleton's Imperial Trans-Antarctic Expedition in 1916. Photo: Frank Hurley
Foto: Profimedia Images

Expediţia navigatorului britanic a devenit una legendară datorită supravieţuirii membrilor echipajului său, care au trăit în corturi fixate pe banchiză înainte de distrugerea navei, apoi au călătorit în canoe şi s-au refugiat pe Insula Elefantului, un teritoriu neospitalier şi acoperit de gheaţă, situat în faţa Peninsulei Antarctice.

Shackleton's Trans-Antarctic Expedition
Foto: Hulton Archive/ Getty Images
Echipajul lui Sir Ernest campează pe insula Elefant din Antarctica (1916). Foto: Profimedia Images

Expediţia a intrat în istorie şi datorită călătoriei îndrăzneţe a lui Ernest Schakleton, plecat într-o canoe alături de câţiva marinari de pe nava Endurance pentru a cere ajutor în insula Georgia de Sud şi care s-a întors apoi şi a reuşit să salveze întregul echipaj.

Elephant Island
Insula Elefant (1916). Foto: Hulton Archive/ Getty Images
Elephant Island
Insula Elefant. Foto: Profimedia Images

Expediţia Endurance22 ar trebui să dureze între 35 şi 45 de zile. Organizatorii ei speră să găsească epava Endurance graţie unor tehnologii de ultimă generaţie şi să o exploreze cu ajutorul a două drone subacvatice.

Sabertooth-Infographic-1024x577
Foto: endurance22.org

Ernest Shackleton a descris locul în care s-a petrecut naufragiul navei Endurance în felul următor: „cea mai rea porţiune din cea mai rea mare din lume”. Marea Weddell rămâne una dintre cele mai dificile zone de navigat de pe Terra, întrucât grosimea banchizei sale poate să pună probleme chiar şi spărgătoarelor de gheaţă moderne.

Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media

Dacă va fi descoperită, epava nu va putea fi atinsă de către exploratori, însă o scanare a ei în 3D va putea fi realizată.

„În termeni care ţin de căutările de epave, această expediţie este cea mai dificilă din lume. Nu veţi găsi nimic altceva care să fie mai dificil de atât, din cauza mediului glaciar”, a declarat David Mearns, un renumit „vânător de epave”.

Traseul navei poate fi urmărit aici.

Foto: Profimedia Images
Foto: Profimedia Images

Editor : A.C.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri