Sari la conținut

Cum vor arăta mașinile viitorului?

Într-o industrie care se concentrează intens pe dezvoltarea maşinilor electrice, există producători care cred că viitorul va fi reprezentat, în cele din urmă, de maşinile pe hidrogen. E o perioadă în care încă se fac teste, se dezvoltă această tehnologie. Iar concluziile se ţin acolo, la sertar. Pentru momentul în care vehiculele electrice îşi vor găsi sfârşitul, grăbit de limitările tehnologiei.

Maşinile care sunt alimentate cu celule care folosesc hidrogen, ar putea fi soluţia salvatoare pentru mediu în viitor. Vehiculele emană în atmosferă numai vapori de apă. Chiar dacă sunt prietenoase cu mediul, noile tehnologii nu au reuşit până acum să crească performanţele acestor maşini. Nu există infrastructură de alimentare, iar demarajul este extrem de lent.

Dar există producători auto care continuă să spere şi care cred că maşinile electrice vor marca doar o victorie de scurtă durată. Până la urmă, vor fi învinse la rândul lor de vehiculele pe hidrogen.

Un studiu KPMG realizat anul trecut pe o mie de directori din industria auto arată că 78% dintre ei cred că maşinile alimentate cu hidrogen vor fi preferate, în cele din urmă, în faţa celor cu baterii electrice. Unul dintre motive: se pot încărca în doar câteva minute.

Grupul german Daimler dezvoltă în acest moment tehnologia care stă la baza maşinilor cu hidrogen. Constructorul auto a lansat încă de anul trecut, în preproducţie, modelul SUV Mercedes GLC F-Cell - prima maşină din lume cu un sistem hibrid: are două rezervoare cu o capacitate totală de 4,4 kilograme de hidrogen, dar şi o baterie Li-Ion ce poate fi încărcată la priză.

BMW, de asemenea, a încheiat încă din 2013 un parteneriat cu Toyota pentru a dezvolta tehnologia cu hidrogen şi se pregăteşte să lanseze primul model de serie în 2021. În trecut, a produs prototipul Hydrogen 7 - dar a renunţat la acea vreme. Acum s-a răzgândit.

Mai recent, în ianuarie, Hyundai a prezentat la CES modelul de serie NEXO, un SUV ce funcţionează cu un motor electric ce preia energia produsă de sistemul pe baza celulor alimentate de hidrogen. Maşina va fi disponibilă la vânzare chiar anul acesta. Investiţiile în această tehnologie nu sunt deloc de ignorat. California a cheltuit 100 de milioane de dolari în staţii de alimentare, iar Japonia vrea ca la Jocurile Olimpice din 2020 să transporte sportivii doar cu maşini şi autobuze care funcţionează pe hidrogen.

În 2016, Munchen a devenit primul oraş care oferă servicii de car-sharing numai prin intermediul maşinilor alimentate cu hidrogen. Sunt 50 de autoturisme produse de Hyundai care au o autonomie de 600 de kilometri. Prin comparaţie, modelul electric i3 al celor de la BMW poate rula doar 200 de kilometri, după care trebuie alimentat din nou. Dar serviciul apărut în Munchen s-ar putea să se închidă pentru că nu e viabil din punct de vedere economic.

Tehnologiile alternative la combustilii fosili sunt şi ele la capriciul modei. În anii 90, când se discuta de carburanţi curaţi, prima indicată era tehnologia pe bază de hidrogen. Însă la un moment dat a apărut un anume Elon Musk care a spus că folosirea celulelor de hidrogen în maşini e o prostie şi bateriile sunt viitorul. A electrizat hipsterimea cu Tesla şi s-a lansat o modă urmată de producătorii tradiţionali. Şi de aici a pornit diferenţierea. Investiţiile mari în tehnologia bateriilor electrice au împins preţurile în jos. Pe când în cazul hidrogenului, paşii sunt mici, iar cheltuielile încă mari.

Modelul electric i3 al celor de la BMW costă aproximativ 37 de mii de euro. Prin comparaţie, modelul pe hidrogen al celor de la Hyundai sare de 65 de mii de euro. În Germania, deocamdată, există doar 30 de staţii de încărcare pentru maşinile alimentate cu hidrogen, pe când vehiculele electrice pot fi încărcate în sute de locuri.

Dar situaţia se va schimba în următoarele decenii. Companiile auto şi cele din domeniul energiei le cer Guvernelor să investească. Fundaţia Europeană pentru Climă estimează că maşinile electrice vor reprezenta mai puţin de 2% din vânzările globale de autoturisme până în 2030. Dar după acea dată, lucrurile se vor schimba rapid şi, până în 2050, vor depăşi un sfert din această piaţă. Este şi motivul pentru care producătorii auto nu abandonează tehnologia pe hidrogen.

În decembrie anul trecut, parcul auto mondial includea aproximativ 5.500 de maşini pe hidrogen - jumătate dintre ele fiind vândute în Statele Unite. Cel mai răspândit model este Toyota Mirai, urmat de Hyundai ix35 şi Honda Clarity Fuel Cell. Hidrogenul este ecologic, dar deocamdată, producţia lui este poluantă, iar transportul complicat din cauza riscului ridicat de explozie. Dar industria auto caută să elimine aceste riscuri.

Etichete: tehnologie , automobile , auto , masini electrice , mediu , protejarea mediului , tehnologia viitorului , automobile electrice , masini cu hidrogen , automobile pe hidrogen

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale