Sari la conținut

Cum vor arăta mașinile viitorului?

Într-o industrie care se concentrează intens pe dezvoltarea maşinilor electrice, există producători care cred că viitorul va fi reprezentat, în cele din urmă, de maşinile pe hidrogen. E o perioadă în care încă se fac teste, se dezvoltă această tehnologie. Iar concluziile se ţin acolo, la sertar. Pentru momentul în care vehiculele electrice îşi vor găsi sfârşitul, grăbit de limitările tehnologiei.

Maşinile care sunt alimentate cu celule care folosesc hidrogen, ar putea fi soluţia salvatoare pentru mediu în viitor. Vehiculele emană în atmosferă numai vapori de apă. Chiar dacă sunt prietenoase cu mediul, noile tehnologii nu au reuşit până acum să crească performanţele acestor maşini. Nu există infrastructură de alimentare, iar demarajul este extrem de lent.

Dar există producători auto care continuă să spere şi care cred că maşinile electrice vor marca doar o victorie de scurtă durată. Până la urmă, vor fi învinse la rândul lor de vehiculele pe hidrogen.

Un studiu KPMG realizat anul trecut pe o mie de directori din industria auto arată că 78% dintre ei cred că maşinile alimentate cu hidrogen vor fi preferate, în cele din urmă, în faţa celor cu baterii electrice. Unul dintre motive: se pot încărca în doar câteva minute.

Grupul german Daimler dezvoltă în acest moment tehnologia care stă la baza maşinilor cu hidrogen. Constructorul auto a lansat încă de anul trecut, în preproducţie, modelul SUV Mercedes GLC F-Cell - prima maşină din lume cu un sistem hibrid: are două rezervoare cu o capacitate totală de 4,4 kilograme de hidrogen, dar şi o baterie Li-Ion ce poate fi încărcată la priză.

BMW, de asemenea, a încheiat încă din 2013 un parteneriat cu Toyota pentru a dezvolta tehnologia cu hidrogen şi se pregăteşte să lanseze primul model de serie în 2021. În trecut, a produs prototipul Hydrogen 7 - dar a renunţat la acea vreme. Acum s-a răzgândit.

Mai recent, în ianuarie, Hyundai a prezentat la CES modelul de serie NEXO, un SUV ce funcţionează cu un motor electric ce preia energia produsă de sistemul pe baza celulor alimentate de hidrogen. Maşina va fi disponibilă la vânzare chiar anul acesta. Investiţiile în această tehnologie nu sunt deloc de ignorat. California a cheltuit 100 de milioane de dolari în staţii de alimentare, iar Japonia vrea ca la Jocurile Olimpice din 2020 să transporte sportivii doar cu maşini şi autobuze care funcţionează pe hidrogen.

În 2016, Munchen a devenit primul oraş care oferă servicii de car-sharing numai prin intermediul maşinilor alimentate cu hidrogen. Sunt 50 de autoturisme produse de Hyundai care au o autonomie de 600 de kilometri. Prin comparaţie, modelul electric i3 al celor de la BMW poate rula doar 200 de kilometri, după care trebuie alimentat din nou. Dar serviciul apărut în Munchen s-ar putea să se închidă pentru că nu e viabil din punct de vedere economic.

Tehnologiile alternative la combustilii fosili sunt şi ele la capriciul modei. În anii 90, când se discuta de carburanţi curaţi, prima indicată era tehnologia pe bază de hidrogen. Însă la un moment dat a apărut un anume Elon Musk care a spus că folosirea celulelor de hidrogen în maşini e o prostie şi bateriile sunt viitorul. A electrizat hipsterimea cu Tesla şi s-a lansat o modă urmată de producătorii tradiţionali. Şi de aici a pornit diferenţierea. Investiţiile mari în tehnologia bateriilor electrice au împins preţurile în jos. Pe când în cazul hidrogenului, paşii sunt mici, iar cheltuielile încă mari.

Modelul electric i3 al celor de la BMW costă aproximativ 37 de mii de euro. Prin comparaţie, modelul pe hidrogen al celor de la Hyundai sare de 65 de mii de euro. În Germania, deocamdată, există doar 30 de staţii de încărcare pentru maşinile alimentate cu hidrogen, pe când vehiculele electrice pot fi încărcate în sute de locuri.

Dar situaţia se va schimba în următoarele decenii. Companiile auto şi cele din domeniul energiei le cer Guvernelor să investească. Fundaţia Europeană pentru Climă estimează că maşinile electrice vor reprezenta mai puţin de 2% din vânzările globale de autoturisme până în 2030. Dar după acea dată, lucrurile se vor schimba rapid şi, până în 2050, vor depăşi un sfert din această piaţă. Este şi motivul pentru care producătorii auto nu abandonează tehnologia pe hidrogen.

În decembrie anul trecut, parcul auto mondial includea aproximativ 5.500 de maşini pe hidrogen - jumătate dintre ele fiind vândute în Statele Unite. Cel mai răspândit model este Toyota Mirai, urmat de Hyundai ix35 şi Honda Clarity Fuel Cell. Hidrogenul este ecologic, dar deocamdată, producţia lui este poluantă, iar transportul complicat din cauza riscului ridicat de explozie. Dar industria auto caută să elimine aceste riscuri.