Imagine uluitoare a lui Io, satelitul lui Jupiter acoperit cu 400 de vulcani activi. Foto: almaobservatory.org

Al treilea satelit ca mărime al lui Jupiter, Io, este acoperit cu peste 400 de vulcani activi. Este, de altfel, cel mai vulcanic corp ceresc activ din sistemul nostru solar, relatează CNN.

Noile imagini radio colectate de o serie de telescoape de pe Pământ au observat pentru prima dată efectul direct al acestei activități vulcanice asupra atmosferei rarefiate a satelitului.

Un studiu care conține datele culese din aceste imagini a fost acceptat pentru publicare în Planetary Science Journal.

Imaginile surprinse de telescopul ALMA (Atacama Large Millimeter / submillimeter Array) din Chile oferă o nouă perspectivă asupra lunii și a paletei sale de culori - galben, alb, portocaliu și roșu. Aceste culori se datorează gazelor sulfuroase provenite de la vulcani, care îngheață atunci când ating temperaturile reci ale suprafeței înghețate.

Deși s-ar putea crede că Io are o suprafață fierbinte, din cauza numeroșilor vulcani activi, temperatura de la suprafața satelitului este de minus 155 de grade Celsius.

Atmosfera lui Io este de aproximativ un miliard de ori mai rarefiată decât cea a Pământului. Observațiile și studiile anterioare ale lunii au arătat că această atmosferă este compusă în mare parte din dioxid de sulf.

„Cu toate acestea, nu se știe ce proces conduce dinamica în atmosfera lui Io”, spune autorul studiului, Imke de Pater, profesor de astronomie la Universitatea Berkeley din California.

„Este o activitate vulcanică sau un gaz care s-a sublimat (a trecut de la starea solidă la cea gazoasă) de pe suprafața înghețată când Io este în lumina soarelui?”, se întreabă el.

Cercetătorii au folosit ALMA pentru a capta imagini ale satelitului în timp ce se deplasa în și dinspre umbra lui Jupiter pentru a înțelege mai multe despre atmosfera lui.

„Când Io intră în umbra lui Jupiter și este în afara razelor solare directe, este prea rece pentru dioxidul de sulf gazos, care se condensează pe suprafața lui Io. O mare parte din atmosferă este afectată de activitatea vulcanică”, a spus Statia Luszcz-Cook, coautor al studiului și astrofizician la Universitatea Columbia.

Unii dintre vulcanii de pe Io, un satelit de mărimea Lunii, sunt atât de puternici, încât erupțiile lor pot fi văzute folosind telescoape mari de pe Pământ. Suprafața este, de asemenea, acoperită cu lacuri de lavă de silicat topit.

Editor : Monica Bonea