O structură gigantică a fost descoperită la 2.900 de kilometri sub suprafața Pământului, în Oceanul Pacific

Marquesas Islands
Insula Ua Pou din Ahipelagul Marchizelor Foto: Guliver/GettyImages

Oamenii de știință au descoperit o structură situată sub Insulele Marchize, din Polinezia franceză, care se află la 2.900 de kilometri de suprafața terestră, undeva la limita dintre nucleul extern și mantaua terestră internă.

Uriașa structură, a cărei compoziție rămâne deocamdată necunoscută, are cam 1.000 de kilometri diametru și 25 de kilometri grosime. O descoperire demnă de un roman al lui Jules Verne, dar nu, nu este încă posibilă călătoria spre centrul Pământului. Însă oamenii de știință au ajuns să configureze această structură studiind mii de înregistrări ale undelor seismice captate în Oceanul Pacific. O dovadă în plus că Pământul nu și-a dezvăluit nici pe departe toate secretele.

Geologul Doyeon Kim și colegii săi, cercetători la Universitatea Maryland din Statele Unite, și-au descris noua descoperire într-un studiu publicat în revista „Science”, după ce au analizat 7.000 de înregistrări ale activității seismice produse în jurul bazinului Pacificului între anii 1990 și 2018.

Toate cutremurele analizate au avut o magnitudine de cel puțin 6,5 și o localizare a adâncimii la peste 200 de kilometri sub suprafața terestră.

Ei s-au folosit de unde seismice specifice, numite unde de forfecare, ce sunt dificil de distins de zgomotul ambiant. Dar cu ajutorul unui algoritm conceput în mod normal pentru datele astronomice, ei au descoperit imensa structură sub Insulele Marchize, insule care sunt de origine vulcanică.

Această structură misterioasă, numită zonă de viteză ultra-joasă (ULV), are o componență necunoscută, dar ce s-a constatat este că undele seismice o traversează cu o viteză mult mai mică.

Descoperirea ar putea aduce noi date despre structura Pământului și despre modul în care s-au format și s-au modificat straturile sale. Mantaua terestră este locul unde se produce convecția, iar acesta este mecanismul responsabil pentru activitatea vulcanică și pentru mișcarea plăcilor tectonice. Zonele ULV îi pot ajuta pe oamenii de știință să înțeleagă dacă anumiți vulcani au origini la adâncime foarte mare sub scoarța terestră, dar și să identifice compoziția din mantaua terestră.

Redactor: Luana Păvălucă