Sari la conținut

Microbul de pe Pământ care ar putea trăi în spațiu

Un anumit tip de microb, care trăieşte pe Terra pe fundul oceanelor la adâncimi mari, ar putea fi capabil să supravieţuiască în condiţii asemănătoare care ar exista pe Enceladus, unul dintre sateliţii naturali ai planetei Saturn, arată un studiu preluat de Agerpres.

În 2005, sonda Cassini construită de NASA a detectat gheizere care erupeau la suprafaţa lui Enceladus, un satelit acoperit de gheaţă ce orbitează în jurul planetei Saturn. De atunci, cercetătorii au continuat să studieze satelitul, încercând să îşi dea seama dacă acest corp ceresc are potenţialul de a găzdui forme de viaţă extraterestre.

Cercetătorii de la Universitatea din Viena au creat mai multe simulări pentru a alcătui un model computerizat cu variaţiunile climatice de pe Enceladus, modificând presiunea pentru a imita anumite praguri de adâncime de pe Terra, dar modificând în acelaşi timp şi valorile pH-ului şi temperaturile.

Apoi, ei au introdus în modelul computerizat trei specii de methanogenic archaea, microorganisme care se hrănesc cu dioxid de carbon şi hidrogen şi elimină metan ca produs rezidual.

Unele organisme metanogene sunt extremofile pe Terra - fiind cunoscute pentru faptul că trăiesc la adâncimi mari în oceane în puţuri hidrotermale, supravieţuind la temperaturi ridicate şi la concentraţii mari de anumite substanţe chimice.

Unul dintre aceste organisme, denumit Methanothermococcus okinawensis, depistat în puţurile hidrotermale din Marea Chinei de Est, poate să supravieţuiască şi chiar să se înmulţească indiferent de condiţiile extreme testate de cercetători, precum toate variaţiile posibile de presiune şi temperatură, prezenţa sau absenţa vitaminelor şi expunerea la substanţe chimice.

Rezultatele experimentului sugerează că vieţuitoare similare ar putea supravieţui în oceanele de pe Enceladus.

Studiul, coordonat de Simon Rittmann, profesor la Universitatea din Viena, a fost publicat în revista Nature Communications.

Etichete: pamant , Saturn , microbi , enceladus , microbi in spatiu