Sari la conținut

„Co-extincțiile”, cel mai rău scenariu al schimbărilor climatice, care ar putea duce la dispariția vieții pe Pământ

Extincţia unor specii de plante sau animale ca urmare a schimbărilor de mediu extreme cresc riscul unei „efect de domino în procesul de extincţie" care ar putea duce la dispariţia vieţii pe Pământ, potrivit unui nou studiu publicat marţi, relatează dpa, citată de Agerpres.

Cel mai rău scenariu de „co-extincţii", în care un organism moare deoarece depinde de alte specii condamnate la dispariţie, are la bază un studiu efectuat pe 2.000 de planete Pământ virtuale supuse unei serii de incidente catastrofale, inclusiv încălzirea globală sau impactul cu un asteroid.

Studiul, publicat marţi de Scientific Reports, a constatat că astfel de schimbări de mediu ar putea în cele din urmă să pună capăt întregii vieţi pe Pământ.

De exemplu, o plantă polenizată de o specie de albină va muri în cele din urmă dacă albina dispare.

„Sau un ghepard care vânează anumite specii de antilopă sau ursuleţii koala care mănâncă doar frunze de eucalipt", a afirmat Corey Bradshaw, co-autor al studiului şi profesor la Universitatea Flinders (sudul Australiei).

Cercetătorul italian Giovanni Strona, autorul principal al studiului, a explicat faptul că deoarece toate speciile sunt conectate într-o reţea a vieţii, „chiar şi cele mai tolerante specii dispar în cele din urmă atunci când dispar şi speciile mai puţin tolerante de care ele depind".

Cercetătorii au descoperit că în cazul încălzirii globale combinaţia de intoleranţă la căldură cu „co-extincţiile'' înseamnă că o creştere a temperaturii de 5 la 6 grade Celsius pe plan global ar distruge cea mai mare parte a vieţii pe planetă.

„Fără a ţine seama de acest efect de domino, avem o perspectivă nerealistă şi extrem de optimistă cu privire la impactul schimbării climei pe viitor", a spus Bradshaw.

Etichete: incalzire globala , schimbari climatice , planeta pamant , universitatea flinders