Sonda solară Parker a NASA şi-a doborât propriul record de viteză

Data actualizării: Data publicării:
sonda parker
Sonda solară Parker şi-a doborât propriul record de viteză: Foto: NASA

Sonda solară Parker, aparţinând NASA, şi-a doborât propriul record de viteză, rămânând cel mai rapid obiect construit de om din istorie, conform unui material publicat sâmbătă de Live Science.

La 27 septembrie sonda a atins viteza de 635.266 km/h în timp ce a trecut prin proximitatea relativă a Soarelui, datorită asistului gravitaţional rezultat după survolul planetei Venus la 21 august.

Sonda şi-a doborât astfel propriul record de viteză de 586.863 km/h ce datează din noiembrie 2021. În acelaşi timp, vehiculul spaţial a stabilit un nou record de apropiere faţă de Soare, trecând la doar 7,26 milioane de kilometri de suprafaţa astrului - adică mai aproape decât orice altă sondă spaţială trimisă vreodată să observe Soarele, conform NASA.

Survolurile planetei Venus sunt elemente cruciale pentru obiectivul sondei Parker de a studia suprafaţa solară. În timp ce sonda trece pe lângă Venus, planeta preia o parte din energia orbitală a vehiculului, permiţându-i să se apropie mai mult faţă de Soare. Sonda urmează să mai survoleze o dată planeta Venus. Ea se va apropia cel mai mult de Soare la sfârşitul lui 2024 - până la 6,16 milioane de kilometri de suprafaţa astrului.

De asemenea, sonda va atinge probabil viteze şi mai mari la ultima ei trecere pe lângă Soare, urmând să-şi consolideze statutul de cel mai rapid obiect construit de om în istorie, potrivit Live Science, citată de Agerpres.

Sonda solară Parker, lansată în august 2018, se află într-o misiune de 7 ani cu obiectivul de a studia corona solară, stratul superior al atmosferei solare. Înţelegerea modului în care căldura se deplasează în cadrul coronei, a modurilor în care plasma şi câmpurile magnetice modifică suprafaţa solară precum şi fenomene extrem de puternice, aşa cum este vântul solar, îi va ajuta pe oamenii de ştiinţă să realizeze prognoze mai bune ale vremii spaţiale, conform NASA.

Editor : Liviu Cojan