Țara orientală care face legea în Hollywood-ul occidental

Data publicării:
hollywood GettyImages-56192858

 „Se pare că populaţia din China nu este deloc de neglijat!”, spune Andreea Zidaru, distribuitor de film.

„Ei au foarte multe cinematografe. Am înţeles că s-au construit în 2013 vreo 5.000 de săli de cinema noi, ceea ce e foarte mult!”, spune Adina Chițu, blogger de film.

„Unul dintre principalele motive pentru care cei de la Hollywood sunt interesaţi să aducă filme în China - încasările record! Un foarte mare procent din încasările totale ale filmului vin de acolo!”, spune Angela Georgiana Alexandru, blogger de film.

La Hollywood se poartă... China! Producătorii marilor studiouri americane sunt cu ochii pe ţara Marelui Zid şi poftesc la... buzunarele chinezilor! Sumele venite din vânzarea de bilete din China sunt uriaşe, aşa că Hollywood-ul este dispus să facă ORICE pentru a fi pe placul publicului de acolo. În aceste condiţii, nu este de mirare că o ţară orientală face legea în Hollywood-ul occidental!

„Dacă ne uităm la ceea ce înseamnă piaţa Chinei, la nivelul anului trecut, din ce ştiu eu, încasările de box office din China au ajuns la 6.8 miliarde de dolari, iar în Statele Unite, nordul Americii, undeva la 11 miliarde. Deci este o piaţă care este în creştere de la an la an, vorbesc despre China acum, adică potenţialul ei de creştere este mai crescut decât al nord americanilor, ca să zic aşa”, spune Andreea Zidaru, distribuitor de film.

Pasiunea chinezilor pentru filmul american a început în anul 1994, când Guvernul din China a adus pe marile ecrane... primul film străin! Era vorba despre „The Fugitive”, cu Harrison Ford şi Tommy Lee Jones. O producţie care, pe atunci, a rupt gura... Beijingului.

„Între 1979 şi 1990, în China existau doar filme de propagandă. Doar asta puteau vedea oamenii la cinema. Şi evident, şi-au dat seama că (...) merg la filme de propagandă şi atunci a scăzut cam cu 80% rata celor care mergeau la cinema, aşa că guvernul chinez s-a gândit să aducă şi filme din afară, pentru a-i atrage pe chinezi să meargă la cinema. (…) Si atunci a existat un mare bum în momentul în care a intrat în cinematografele chinezeşti un film din Statele Unite. A fost „The Fugitive” din 1994”, spune Adina Chițu, blogger de film.

Pentru a împlini pofta publicului pentru film, în China cinematografele au apărut... ca ciupercile după ploaie. Statisticile arată că în această ţară se construiesc 15 ecrane de cinema noi în fiecare zi şi că numărul acestora a ajuns deja la peste 31.000. Potrivit estimărilor, în anul 2017 vor exista 53.000 de ecrane de cinematograf. Ca să vă faceţi o idee despre amploarea fenomenului, continentul nord-american are aproximativ 39.000 de ecrane.

„Chinezii sunt pe locul 2 în ceea ce priveşte încasările de pe urma filmelor şi în special de pe urma filmelor venite din Statele Unite. Cele mai mari încasări în China le-a avut filmul Fast and Furious, s-au încasat mai mult de 300 de milioane de dolari, ceea ce înseamnă mai mult decât a încasat filmul la nivel global” adaugă Adina Chițu, blogger de film.

Când răsplata se măsoară în sute de milioane de dolari, marii producători fac tot ce pot pentru a se asigura că filmul lor... se vede la cinema. Potrivit legii, doar 34 de pelicule străine au dreptul să ajungă, anual, pe marile ecrane din China.

„Multe dintre blockbusterele din ultima vreme au început să scoată scene sau să adauge scene astfel încât să fie pe placul publicului chinez. Şi nu atât al publicului chinez cât al unui organ de control al filmelor străine. În China există un sistem de cenzură, care este foarte bine controlat de către guvernul chinez şi, având în vedere faptul că în China nu există un sistem de rating al filmelor, guvernul chinez se bazează pe acest organ de control”, Adina Chițu, blogger de film.

Aşa că, înainte să ajungă pe ecrane, din filmele americane se elimină orice secvenţe care ar putea promova, într-un fel sau altul, rebeliunea, violenţa, sexualitatea sau ocultismul. Şi nu numai.

„În recentul Skyfall există o scenă în care un gardian chinez este ucis pur şi simplu întâmplător. Iar guvernul chinez a considerat faptul că această scenă portretizează într-un mod negativ gardianul care trebuia să-şi facă jobul, să fie acolo, prezent şi să nu se lase nicidecum ucis. Şi atunci a fost scoasă în totalitate această secvenţă. Pentru ca World War Z să apară şi în cinematografele din China, a fost scoasă una dintre scene, chiar la începutul filmului, unde se specifica faptul că virusul Zombi a apărut chiar în China. Şi evident a fost scoasă scena respectivă”, spune Adina Chițu, blogger de film.

„Într-unul dintre filmele din franciza Iron Man este introdusă o scenă în care poartă o discuţie un medic de origine chineză cu asistenta. Scena e destul de lungă, nu ştiu dacă înţelegem ceva din dialogul respectiv, practic este un non sens în cadrul filmului, dar a fost introdusă tocmai pentru a sublinia faptul că şi chinezii au meserii importante, sunt foarte stabili în domeniul pe care îl reprezintă...”, adaugă Adina Chițu, blogger de film.

Alteori, în filme se adaugă mici elemente care să ridice în slăvi industria sau turismul made in China.

„Gravity a fost tot unul dintre filmele care au fost scurtate cu acordul producătorilor. Scena de final, când astronautul pe care îl ştim noi, interpretat de Sandra Sullock, se salvează şi naufragiază pe Pământ, este salvat într-o capsulă de origine chineză. S-a dorit astfel promovarea programelor spaţiale în rândul adolescenţilor din China”, spune Angela Georgiana Alexandru, blogger de film.

„Spre exemplu, în cazul filmului „Looper”, una dintre casele de producţie este de origine chineză şi pe fondul acestei colaborări, în scenariu, cât şi în filmul ca atare, a fost modificată una dintre locaţii, în loc să fie Paris a fost Shanghai”, spune Adina Chițu, blogger de film.

Sau, câteodată, se fac modificări subtile, astfel încât filmul să respecte... culoarea locală.

„În Zootropolis, că e ultima producţie pe care am lansat-o noi, a fost vorba de înlocuirea unor personaje, în partea de prezentare a ştirilor. În varianta originală, din State, a fost vorba de un elan, care prezenta ştirile, pe când îl alte state s-a înlocuit acest animal cu unul reprezentativ pe teritoriul respectiv. Şi a fost, de exemplu, pentru China a fost ales panda, pentru Australia şi Noua Zeelandă a fost ales Koala, în Brazilia a fost ales un jaguar, deci... cam aşa”, spune Andreea Zidaru, distribuitor de film.

Schimbarea atitudinii producătorilor de la Hollywood faţă de China este uriaşă. În deceniile trecute actorii de origine chineză au acuzat deseori studiourile de discriminare. Iată că banii îşi spun cuvântul şi acum Hollywood foloseşte actori chinezi, locaţii de filmare din China, echipe de producţie din Beijing, îşi mută premierele internaţionale la Shanghai şi, în general, face totul pentru a pune mâna pe box office-ul consistent al chinezilor. 

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate