Sari la conținut

Brexit va fi catalizatorul unei noi crize globale

LONDRA - Activitatea febrilă a piețelor financiare înaintea referendumului din 23 iunie, cu privire la ieșirea Marii Britanii din Uniunea Europeană, indică faptul că rezultatul va influența economia și politica mondială mult mai profund decât ar părea, având în vedere că Regatul Unit reprezintă doar în jur de 2,4% din PIB-ul mondial. Există trei motive care explică impactul disproporționat.

În primul rând, Brexit este parte a unui fenomen global: revoltele populiste împotriva partidelor de la putere vin mai ales din partea votanților în vârstă, săraci sau mai puțin educați, îndeajuns de furioși încât să clatine insitituțiile existente și să sfideze „politicienii sistemului” și experții economici. Profilul demografic al susținătorilor Brexit este izbitor de asemănător cu cel al suporterilor lui Donald Trump și al adepților Frontului Național francez.

Sondajele de opinie arată că majoritatea votanților care susțin ieșirea din UE (între 35% și 65%) nu au studii medii finalizate, au peste 60 de ani sau sunt muncitori.

În contrast, cei cu studii superioare, care au sub 40 de ani sau sunt membri ai elitei profesionale și-au propus să voteze pentru rămânerea în UE (între 40% și 60%).

În Marea Britanie, SUA și Germania, revoltele populiste nu numai că sunt alimentate de aceleași doleanțe și sentimente naționaliste, dar apar în condiții economice similare. Toate cele trei țări se confruntă cu rate relativ mici ale șomajului, în jur de 5%. Dar multe dintre locurile de muncă create oferă salarii mici, iar imigranții au luat locul bancherilor în a fi țapii ispășitori ai tuturor problemelor societății.

Foto: Guliver/Getty Images

Lipsa de încredere în liderii din domeniul afacerilor, politicienii mainstream, sau experții economici este evidentă în măsura în care votanții le ignoră avertismentele cu privire la punerea în pericol bunăstarea economică, prin răsturnarea statu-quoului.

În Marea Britanie, după trei luni de dezbatere pe tematica Brexit, doar 37% dintre votanți sunt de părere că soarta economică a Regatului Unit va avea de suferit prin ieșirea din UE, cu un procent mai puțin decât în urmă cu un an.

Cu alte cuvinte, rapoartele voluminoase ale Fondului Monetar Internațional, OECD, Băncii Mondiale, guvernului Britanic și Băncii Angliei, care avertizează asupra pierderilor cauzate de Brexit au fost ignorate.

În loc să respingă avertismentele experților prin analize detaliate, Boris Johnson, liderul campaniei de ieșire, a răspuns cu discursuri agresive și o retorică identică cu cea a lui Trump: „Cui îi e frică de ieșirea din UE? Credeți-mă, o să fie bine.” Cu alte cuvinte, experții s-au înșelat în trecut și se înșală și acum. Judecând după cel mai recent sondaj de opinie, astfel de atacuri fățișe asupra elitelor politice au fost surprinzător de eficiente.

Dar numai după ce voturile vor fi numărate vom afla dacă opiniile exprimate în sondaje au prezis comportamentele de la vot.

Acesta este al doilea motiv pentru care rezultatul Brexit va avea ecouri în toată lumea. Referendumul va fi primul mare test care va stabili cine a descris mai bine magnitudinea revoltelor populiste: experții și piața sau sondajele de opinie.

Deocamdată, experții politici și piețele financiare de pe ambele coaste ale Atlanticului presupun, poate complăcându-se, că ceea ce votanții furioși declară în sondajele de opinie nu se va reflecta în vot.

Analiștii și investitorii au prezis în mod constant șanse mici victoriei insurgenților: la sfârșitul lui mai, piața de pariuri și simulările au estimat probabilitatea victoriei lui Trump și a Brexit la numai 25%, în ciuda faptului că sondajele de opinie arătau o susținere de aproape 50% pentru fiecare.

Dacă în 23 iunie are loc Brexit-ul, șansele mici pe care experții și piețele financiare le-au acordat succesului revoltelor populiste în America și Europa va arăta suspect.

Alegătorii din SUA nu vor fi influențați de Marea Britanie, cu siguranță. Pe de altă parte, există asemănări de ordin economic, demografic și social, iar sondajele de opinie din SUA și Marea Britanie se confruntă cu valori similare, din cauza prăbușirii loialităților politice tradiționale și sistemelor dominante de două partide.

Statisticile permit cuantificarea modului în care așteptările cu privire la alegerile prezidențiale din SUA se vor schimba dacă Brexit învinge în Marea Britanie.

Să presupunem că ieșirea din UE va avea loc. O formulă statistică numită legea lui Bayes arată că încrederea în sondajele de opinie va crește de la 50% la 67%, în timp ce încrederea în opiniile experților ar scădea de la 50% la 33%.

Acest lucru ne conduce la a treia, și cea mai îngrijorătoare, urmare a votului britanic. Dacă Brexit câștigă într-o țară atât de stabilă și calmă din punct de vedere politic, piețele financiare și afacerile din întreaga lume vor intra în alertă față de revoltele populiste din Europa și SUA. Aceste preocupări vor schimba, la rândul lor, realitatea economică. Ca și în 2008, piețele financiare vor amplifica anxietatea economică, sădind și mai multă furie împotriva sistemului și crescând șansele revoltelor politice.

Amenințarea unei astfel de contagiuni înseamnă că Brexit ar putea fi catalizatorul unei noi crize globale. De această dată, însă, muncitorii care își vor pierde slujbele, pensionarii care își vor pierde economiile și proprietarii care vor fi prinși în capitalul negativ nu vor mai putea da vina pe bancheri.

Atunci când revoluțiile lor vor da greș, cei care votează pentru revoltele populiste nu vor mai putea să dea vina decât pe ei înșiși.

 

Taducere: Ștefania Matache; editat de: Laura Ștefănuț

Copyright: Project Syndicate 2016 - Brexit’s Impact on the World Economy

Puteți urmări Opinii și Analize care explică actualitatea pe Facebook

 

Pe același subiect, mai puteți citi:

Cum poate referendumul din Marea Britanie influența România

Brexit a deturnat Marea Britanie de la principala problemă europeană

Scenarii pentru Marea Britanie post-referendum

 

Etichete: criza , video , uk , brexit , laura stefanut

Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale