Sari la conținut

Blocaje în funcţionarea sistemului cardului de sănătate. Introducerea datelor durează ore în şir

Sistemul informatic al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate le dă bătăi de cap medicilor şi farmaciştilor. Aceştia se plâng că introducerea în sistem a serviciilor medicale ori a reţetelor durează ore în şir. Se întâmplă ca unii să stea acasă sau după program pentru a introduce manual datele. La rândul lor, pacienţii aşteaptă chiar şi două ore pentru a li se elibera reţeta.

"Încerc să validez ce nu am putut valida azi la cabinet. Mi-au rămas de astăzi câteva lucruri neterminate şi acum trebuie să le termin să pot finaliza ziua de astăzi."

Valentin Pantea, medic de familie din Bihor, este nevoit să intre de acasă pe computerul de la cabinet, pentru a finaliza munca de peste zi. Se întâmplă, în funcţie de numărul de pacienţi, să nu poată valida serviciile medicale pentru până la 60 de pacienţi într-o zi. Însă, sistemul informatic dă rateuri şi seara.

"Şi de acasă, dacă intru nu prind întotdeauna sistemul SIUI funcţional şi atunci a fost când am intrat seara de două ori, trei ori, nu a funcţionat şi am fost nevoit uneori să intervin dimineaţa, la şase dimineaţa", susţine medicul de familie.

Aceeaşi situaţie este şi în spitale, policlinici sau farmacii. Pacienţii cronici sunt nevoiţi să aştepte chiar şi două ore pentru a li se elibera o reţetă la farmacie. Alteori se întorc a doua zi.

"Nu merg, nu-s funcţionale,că nu-i făcut bine sistemul, nu-i creat cum trebuie", spune un pacient.

"- Să spună acolo unde trebuie să spună, să le facă program ca lumea.
- Aţi păţit când aţi mers la farmacie să...
- Da, şi să nu poată elibera fiindcă sistemul are probleme şi nu preia", susţine altul.

"Sfârşitul de săptămână aproape niciodată nu merge; săptămâna trecută, miercuri, joi, vineri nu a mers deloc. Astăzi două reţete mi s-au validat, restul deloc", explică Doiniţa Man, asistent farmacie.

Aceeaşi situaţie este întâlnită şi la Braşov.

"Funcţionează, dar incredibil de greu. Deci validarea unei reţete durează foarte mult, iar transmiterea durează şi mai mult. Ziceau şi colegii că au reuşit să transmită parţial câte un fişier, mai stau vreo 2 ceasuri, mai încearcă iar, mai transmit", susţine o farmacistă.

"- Era mai bine înainte, când nu era sistemul ăsta?
- Eu zic că da. Nu stăteam aşa de mult la farmacie", spune o pacientă.

"CAS a anunţat că sistemul e căzut complet doar din data de 3 până în data de 4, însă pentru noi el este de nefolosit, întrucât timpii de aşteptare sunt foarte mari", susţine o farmacistă.

Reprezentanţii Caselor Judeţene de Asigurări de Sănătate au semnalat problema Casei Naţionale.

"Într-adevăr, colegii noştri de la IT au sesizat Casei Naţionale anumite disfuncţionalităţi ale sistemului informatic. Am fost informaţi că se lucrează la remedierea situaţiei şi Casa Naţională efectuează operaţiuni tehnice de monitorizare şi consolidare pentru acele segmente ale sistemului care nu funcţionează la parametrii optimi", a declarat Cătălina Marincaş, purtătorul de cuvânt al CAS Bihor.

Firma SIVECO a trimis luni un comunicat prin care anunţă că CNAS nu mai are contract de mentenanţă a sistemului informatic şi că angajaţii săi nu vor mai face nicio intervenţie pentru remedierea problemelor apărute.

"Începând din data de 01.05.2018, a expirat contractul de mentenanță a sistemului SIPE. Prestarea unor astfel de activități, pentru sisteme aflate în exploatare la nivel național, reprezintă o implicare financiară deloc de neglijat, imposibil de susținut pe termen nedefinit de către o companie privată. Vă informăm, pe această cale, că începând cu data de 01.05.2018, SIVECO România a suspendat toate activitățile de mentenanță legate de baza de date Oracle a sistemelor SIPE, SIUI și CEAS și mentenanța aplicației SIPE."
Sursa: SIVECO România

Reporteri: Bianca Firezar, Silvia Blaj
Operatori: Florin Lucuţa, Richard Szabo

Pe aceeași temă