Sari la conținut

Reportaj exclusiv | Petrolul străin care curge prin conductele de sub Marea Neagră

În zorii unei zile de iulie, zeci de scafandri, petrolişti şi cinci căpitani de navă se îmbarcă în portul petrolier de la Midia. Lasă rafinăria în urmă şi turează motoarele pe marea agitată.

Echipajul se măreşte din mers pentru întâlnirea cu terminalul plutitor, cea mai mare poarta de intrare a petrolului în ţară.

Înfipt în pietrişul de pe fundul mării, terminalul marin este ancorat cu cabluri care ţin în frâu zeci de tone forţă din mişcarea apei.

Terminalul a rezistat la valuri de 9 metri în iarna lui 2012, şi este printre cele mai complicate instalaţii construite în România. Prin acest dop plutitor intră ca într-o canalizare uriaşă 5 milioane de tone de petrol pe an.

Adâncimea aici este de 24 de metri. Sub ea sunt alte două furtune care fac conexiunea între geamandură şi conducta de pe fundul mării. Avem o conductă submarină de 9 kilometri jumate până la mal, şi de acolo încă un kilometru jumătate, îngropată, până la rezervoarele de ţiţei,” spune Ioan Taus, director general Midia Marine Terminal.

Ţiţeiul rafinat la Petromidia este a doua sursă de export a României. Cu alte cuvinte, prin această pâlnie galbenă, cu conducte întinse pe solul marin, este transportat petrolul care asigură peste 1 miliard de euro anual din exportul de benzină şi motorină al României. Vânzarea acestor resurse este a doua ca mărime după exportul maşinilor Dacia.

De terminal se apropie leneş un petrolier care seamănă cu o clădire de birouri răsturnată.

Din nava de operaţiuni, echipajul pregăteşte furtunurile de cauciuc prin care se va scurge în terminal, şi mai apoi în conductele submarine, lichidul negru şi vâscos. Vaporul cu burta plină de petrol ajunge la terminal într-o oră. De la distanţă, pare doar o aruncătură de băţ.

Vasul transportă 80.000 de tone de ţiţei care odată rafinat este transformat în benzină şi motorină, combustibil folosit de aproximativ 200.000 de maşini.

Toate manevrele trebuie făcut repede. Este greu să ţii două vapoare atât de aproape unul de altul fără să se lovească.

Este a 25 a navă din acest an, iar din 2008 până acum, peste 300 de petroliere au descărcat în total mai bine de 25 de milioane de tone de petrol aici.

Aşteptăm, spre exemplu, poimâine o navă de 150.000 de tone care vine din Oman. Dar preponderent procesăm ţiţeiul din Kazahstan. Un echipaj pe o navă ca asta numără cam 25 de membri: filipinezi, ucrainieni, ruşi, români, sunt şi români. Câteodată ne întâlnim cu ei. Sărbătorile de Crăciun, de Paşte de obicei le facem împreună la bordul navelor, adică echipajul meu şi al lor,” spune Ioan Taus, director general Midia Marine Terminal.

Cele două furtunuri se înşurubează etanş pe nava uriaşă. Ţiţeiul va curge în doar câteva clipe prin conducta submarină îmbrăcată în alge şi scoici. Pentru scafandri ziua este abia la jumătate.

Instalaţiile din adâncuri trebuie curăţate săptămânal. Marea Neagră e imprevizibilă, opacă şi uneori chiar neagră, glumesc ei. Dunărea aduce sedimente şi le varsă aici, în apropierea coastei. Tocmai de aceea, instalaţiile, inclusiv cele de la rezervoarele din port, trebuie spălate temeinic.

Sub apă, scafandrii lucrează aproape în orb: pipăie robinetele şi conductele întortocheate. Curăţarea ţevilor inundate se face cu un pistol care aruncă un jet puternic de apă.  

Etichete: petrol , marea neagra , video , aurul negru , conducte submarine , terminal marin

Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale